SELPAK 50 YAŞINDA / SELPAK’S 50TH YEAR


Selpak’ın yarım asırlık tarihinden satır başları…

Headlights from Selpak’s half-century history...

50 yıla büyük yatırımlar, girişimler, inovasyonlar, yenilikler, vizyoner pazarlama çalışmaları sığdıran ve kendi alanında her zaman Türkiye’nin öncü markası olmayı başaran Selpak, geçmişten bugüne dek emek veren yöneticiler ve çalışanlarca geliştirildi, büyüdü. Alanında en büyük uluslararası kuruluşlarla imza attığı ortaklıklar ve yurt dışı yatırımlarla global bir markaya dönüştü. Türkiye’yi temizlik kağıdıyla tanıştıran marka, hayata geçirdiği sosyal sorumluluk projeleriyle temizlik ve sağlık alanında toplumsal farkındalığa katkı sağladı. Her daim tüketicilerin ev sevdiği markalardan biri oldu.

Yarım asırlık tarihi boyunca liderliğini hep koruyan Selpak’ta, genel müdürlük görevi yaparak markanın bugünlere taşınmasında büyük emeği geçen Erdal Karamercan, Baki Gökçümen ve Sertaç Nişli, Selpak’ın dününü anlatarak yarınlarına ilham oldular.

Selpak, which was able to fit great investments, initiatives, innovations, progressive moves, visionary marketing efforts into its fifty years and has always managed to be Turkey's leading brand in its field, has been developed and grown by managers and employees who worked hard in its past and present. Selpak has turned into a global brand with its partnerships with the largest international organizations in its field and foreign investments. The brand, which introduced cleaning paper to Turkey, contributed to social awareness in the field of cleaning and health with its social responsibility projects. It has always been one of the brands that consumers favored.

Erdal Karamercan, Baki Gökçümen, and Sertaç Nişli, who all made great efforts in carrying the brand to today by serving as the general managers of Selpak, which has maintained its leadership position throughout its half-century history, provide inspiration for the future by telling the story of Selpak’s yesterday.

“Selpak’ın başarısının sırrı sürekli iyileştirme, kalite ve geliştirme çabalarıdır.”

“Selpak's success is the result of continuous improvement, quality and process development efforts.”

ERDAL KARAMERCAN

İpek Kâğıt Eski Genel Müdürü

Former CEO of İpek Kâğıt

İpek Kâğıt’ın genel müdürü olduğu yıllara dair anı ve görüşlerini aktaran Erdal Karamercan, Selpak’ın dünya standartlarının üzerinde bir kalite ve yenilikçilik yaklaşımına sahip olduğunu ve bu değerlerin bugün de korunduğunu aktardı.

Erdal Karamercan, narrating his memories and opinions about the years when he was the CEO of İpek Kâğıt, stated that Selpak has a high-quality and innovation approach above world standards and these values are still preserved today.

Videonun tamamını izlemek için tıklayın.

Click here to watch the full video.

İlk piyasaya çıktığı günden itibaren, Selpak’ın arkasından gelen pazarlama, tanıtım ve kullanım alışkanlığını yaygınlaştırma desteklerinin Selpak’ın bugünlere ulaşmasındaki en temel unsurlar olduğunu söyleyen Erdal Karamercan, Selpak’ın sadece piyasaya girmek konusunda değil, aynı zamanda kalitede de öncülük yaptığını ve kalitedeki öncülüğünü devam ettirdiğini ifade etti. Selpak’ın en büyük başarısının, ürün kalitesinin dünya standartlarında, hatta o standartların epey üstünde olduğunun birçok kez tescil edilmesi olduğunu belirten Karamercan, bunu da Selpak’ın 50 yıllık geçmişi içinde bu konuya önem veren yöneticilerin başarısı olarak görmek gerektiğini vurguladı.

Karamercan sözlerine şöyle devam etti: “Türkiye çok ilginç bir tuvalet kültüründen geliyor. O kültürün farklı bir kültüre dönüşme sürecinde epey gayret göstermek gerekiyordu. Yöneticilik dönemimde çok büyük bir uluslararası kuruluşun yöneticisi bir gün beni ziyarete gelmişti. Tuvalet kâğıdının kalitesi üstünde duruyorduk. O sırada bir Amerikan ortaklığı içindeydik. Bizim tuvalet kâğıdımız, yumuşaklıkta en üst kalite olarak görülüyordu. Fakat aynı zamanda bir dayanıklılık unsuru vardı. ‘Niye dayanıklılık var sizde, niye böyle bir çözüm üretiyorsunuz?’ Uluslararası kuruluşun yöneticisi bunu anlamaya çalışıyordu. Düşündü, dedi ki, ‘Ben tuvaletinizi görebilir miyim?’ Gitti, girdi. Çıktı, geldi, ‘Şimdi anladım!’ dedi. Çünkü taharet musluğunu gördü. ‘Şimdi anladım!’ dediği konu, aslında bizim tuvalet kâğıdının en önemli unsurlarından biridir. Sadece yumuşak bir tuvalet kâğıdı yapmak çok kolay. Yaparsınız, hemen elinizde dağılıverir. Islak kullanım için mutlaka dayanıklılık olması lazım. Aynı zamanda, sifonu çektiğinizde tuvalet kâğıdının drenaj sisteminin içine girdiğinde de erimesi lazım. Bu tabii Türkiye’ye özgü bir modeldi. Biz Selpak’ta bu kaliteyi elde ettiğimiz için, Selpak bu noktaya kadar yükseldi. Türkiye’de jenerik marka haline geldi.”

“Yaptığımız her işte üstün kaliteyi benimsemek bir Eczacıbaşı değeridir.”

Eczacıbaşı olarak daha çok Japonların toplam kalite yönetim anlayışı olan “Kaizen” modelini benimsemiş bir Topluluk olduklarını ifade eden Erdal Karamercan, bu işin özünün adımları sürekli geliştirme, iyileştirme üzerine kurmak olduğunu belirtti. Topluluk olarak bütünsel kalite yaklaşımını benimsediklerine değinen Karamercan, o dönem genel müdür olarak içinde yer aldığı, Selpak’ın üreticisi İpek Kâğıt ile TÜSİAD - KalDer Kalite Ödülü’nü aldıklarını anlattı. Bu ödülün ardından Topluluğun diğer kuruluşlarının da aynı ödülde başarılar gösterdiklerini aktaran Karamercan, Selpak’ın başarısının sürekli iyileştirme, kalite ve süreç geliştirme çabalarının sonucu olduğunu sözlerine ekledi.

1987 yılında şirketin genel müdürü olduğunu ve 1988’de başlayan yabancı ortaklığı ilk deneyimleyen yönetici olduğunu söyleyen Karamercan, konuyla ilgili şu sözlere yer verdi: “Yabancı ortaklığı kâğıtçılık sürecimizde bir tür ‘lisansüstü eğitim’ gibi görüyorum. Ortağımızın çok büyük Ar-Ge enstitüleri vardı. Orada geniş kapsamlı araştırmalar yapılıyordu; onlardan yararlandık. Ürün geliştirmenin temellerini daha sağlam bir şekilde öğrendik. Yabancı ortaklık o temelleri kendimize aktarma, aynı zamanda yönetim süreçleri açısından çok büyük kazanımlar elde ettiğimiz bir süreç oldu. Bu yönetim alışkanlıkları hâlâ devam ediyor. Yabancı ortaklık bizim dünyaya bakışımızı da değiştirdi. Evet belki belli bölgelere çıkışımız kısıtlandı ama yabancı ortaklığın içinde o bölgelerde nasıl pazarlama yapıldığını görebildik. Yabancı ortaklıktan ayrıldıktan sonra da bu öğretilerin bize çok büyük yararı oldu. Kendi ürünlerimizi geliştirmeyi, teknolojiyi yakından takip etmeyi öğrendik. Dış pazarlar konusunda bilgi sahibi olabildik. Ben yabancı ortaklığın katkılarını son derece olumlu görüyorum.”

Selpak’ın öncelikle yurt içinde liderlik için pazara sunulmuş bir marka olduğunu ve uzun süredir bu liderlik konumunu devam ettirmekte olduğunu kaydeden Karamercan, “Tabii belirli bir aşamaya geldikten sonra, özellikle bizim yabancı ortaklıktan ayrılıp artık kendi başımıza kendi kararlarımızı verme noktasına geldiğimizde, yurt dışına açılım da bizim için stratejinin önemli bir parçası haline geldi. Bizim çevre coğrafyamız içinde lider bir marka olması konusunda çok önemli bir potansiyele sahip olduğunu düşünüyorum. Çünkü bu çevre coğrafyada en üst kalitede bir ürünün Selpak tarafından konumlandırılabileceği bir ortam var. Zaten Selpak’ın bu çevre pazarlarda liderlik konusunda atılım yaptığı bir dönemdeyiz. Bunun için çok önemli pazarlama desteği, iletişim desteği, tanıtım desteği ve aynı zamanda tabii ki çok önemli bir dağıtım desteği gerekiyor. Bu desteklerin verilmesiyle birlikte Selpak, gideceği çevre ülkelerde çok net bir şekilde liderliğe oynayan bir marka olacaktır.” diye konuştu.

“Çevresel sürdürülebilirlik bizim dönemimizde son derece önemliydi, halen önemini sürdürüyor.”

Anılarını anlattığı konuşmasında çevresel sürdürülebilirlik konusuna da değinen Karamercan, Selpak’ın bu konuda da öncü olduğunu vurguladı. Özellikle henüz Türkiye’de bu konuda yeterli bilinçlenmenin sağlanmadığı ve kuralların daha oturtulmadığı bir dönemde atık su temizleme tesisleri kurduklarının altını çizen Karamercan, “Fabrikanın akvaryumu vardı, temizlediğimiz su içinde tatlı su balıkları yüzerdi. Bu benim yöneticilik dönemimden çok güzel bir anıdır. Çevresel sürdürülebilirlik bizim için son derece önemli ve halen de önemini devam ettiriyor. Her tesisimizde arıtma sistemlerimiz, regülasyonların, beklentilerinin üstünde performans göstermeye devam ediyor.” dedi.

Temizlik kâğıtları sektörünün potansiyeli çok yüksek bir sektör olduğunu, çok hızlı bir gelişim gösterdiğini ifade eden Erdal Karamercan, yaklaşık 20 yıl içinde kişi başına yıllık kullanımı dört kat artırdıklarını ama halen Avrupa’nın yaklaşık yarısına dahi gelemediklerini belirtti. Dolayısıyla gelecek için büyük bir potansiyel olduğuna değinen Karamercan, “Selpak’ın stratejileriyle, kalite, dağıtım ve iletişim üstünlüğüyle liderliğini sürdüreceğini biliyoruz. Bütün bu pazarlama faktörlerini en iyi şekilde kullanarak liderliğini devam ettirecektir. Aynı zamanda temizlik kâğıtları üretimi de Türkiye’de önemli bir boyutta artış gösterecektir. Tahmin ediyorum ki, bu hızla devam ettiğimiz takdirde, önümüzdeki 10 yıl içinde Avrupa ortalamalarına çok yakın bir hale gelebiliriz.” şeklinde konuştu.

Dr. Nejat F. Eczacıbaşı’nın vizyoner kişiliğinden de bahseden Erdal Karamercan, “Müthiş bir vizyonerdi, mükemmel bir girişimciydi. Nejat Bey, hijyenik kâğıt işine girerken Türkiye’nin buna gereksinimi olduğunu gördü. Atatürk, SEKA’nın ilk kâğıt üretiminde ‘İşte bu medeniyet hamurudur.’ demişti. Nejat Bey bu söze çok hayranlık duydu. Temizlik kâğıtları üretimine de belki bu nedenle girdi. O sırada Nejat Bey’e özellikle pazarlama bölümündeki arkadaşlar, ‘Siz yeter ki bunu üretin, biz anında dağıtırız, satarız.’ diye büyük umutlar verdiler. Nejat Bey de derhal en iyi makineleri ithal ederek, en iyi mühendislerle üretimi gerçekleştirdi. İlk üretim yıllık altı bin ton civarındaydı, fakat ürün satılmadı. Bu konuda hiçbir kültürel alışkanlık yoktu. Dolayısıyla girişimin ilk başı biraz hüsrandı. Sonra tabii tanıtım çabaları, penetrasyon çalışmalarıyla iş çok farklı bir noktaya geldi. Nejat Bey’in hayali gerçekleştirildi. Nejat Bey bugün gelip baksaydı, gerçekleştirdiklerimizi görseydi, sırtımızı sıvazlardı.” dedi.

Erdal Karamercan said that since the first day of its launch, the marketing, promotion and support of Selpak to influence consumer habits are the most fundamental factors that have carried Selpak to this day. He also said that Selpak not only pioneered in terms of entering the market but also with its high quality, highlighting that this high-quality has been sustained. Karamercan stated that Selpak's greatest achievement is the fact that its product quality meets global standards, even exceeding those standards, and emphasized that this should be seen as the success of managers who prioritized this issue in Selpak's 50-year history.

Karamercan continued his words as follows: “Turkey has a very interesting toilet culture. The process of transforming that culture into a different one took a lot of effort. During my management, the manager of a very large international organization came to visit me one day. We were focusing on the quality of toilet paper. We were in an American partnership at the time. Our toilet paper was considered top quality in softness. But there was also an element of durability. ‘Why do you have durability, why are you producing such a solution?’ The manager of the international organization was trying to understand this. He thought about it and he said, ‘Could I see one of your toilets?’ He went and came back. He said, ‘Now I understand.’ Because he saw the bidet. The element he says ‘I understand now’ about is actually one of the most important elements of our toilet paper. It's easy to make just a soft toilet paper. You do it, it just falls apart in your hand. It must be durable for wet use. Also, when you flush, the toilet paper should melt as it enters the drainage system. This, of course, was a model unique to Turkey. Since we achieved this quality at Selpak, Selpak was able to rise to this point. It has become a generic brand in Turkey.”

“To adopt superior quality in everything we do is an Eczacıbaşı value.”

Stating that as Eczacıbaşı, they are a Group that has adopted the 'kaizen' model, which is the total quality management approach of the Japanese. Erdal Karamercan stated that the essence of this model is to build the steps on continuous development and improvement. Mentioning that they have adopted an integrative quality approach as a group, Karamercan explained that they received the TÜSİAD - KalDer Quality Award with İpek Kâğıt, the producer of Selpak, where he was the general manager at that time. Noting that other organizations of the Group also showed success by receiving this award, Karamercan added that Selpak's success is the result of continuous improvement, quality and process development efforts.

Saying that he became the general manager in 1987 and that he was the first to experience foreign partnership that was launched in 1988, Karamercan said the following words on the subject: “I see the foreign partnership as a kind of 'postgraduate education' in our papermaking process. Our partner had very large R&D institutions. Extensive research was being conducted there; we took advantage of that. We learned about the fundamentals of product development. Foreign partnership has been a process in which we have achieved great gains in terms of transferring those foundational aspects to ourselves and also in terms of management processes. These management habits still continue to this day. Foreign partnership has also changed our view of the world. Yes, maybe our emergence in certain regions was restricted, but we were able to see how marketing was done in those regions within the foreign partnership. These teachings have been of great help to us even after we left the foreign partnership. We learned to develop our own products and to follow the technology closely. We were able to have information about foreign markets. I see the contributions of the foreign partnership extremely positively.”

Noting that Selpak is a brand that was first introduced to the market for becoming a leader in the country and that it has been maintaining this leadership position for a long time, Karamercan said, “Of course, after reaching a certain stage, especially when we parted ways with our foreign partners and arrived at the point of making our own decisions, we could then expand abroad, which has become an important part of the strategy for us. I think there is a lot of potential to become a leading brand in our surrounding area. Because there is an environment in this surrounding geography where a top quality product can be positioned by Selpak. We are already in a period of time when Selpak is making a breakthrough in leadership in these markets. This requires very important marketing support, communication support, promotional support and, of course very importantly, distribution support. With these supports, Selpak will be a brand that plays for leadership in the surrounding countries it goes to.”

“Environmental sustainability was very important back in our time and continues to be critical.”

In his talk in which he relayed anecdotes from his career, Karamercan also touched upon the issue of environmental sustainability and emphasized that Selpak is a pioneer in this area as well. Emphasizing that they established waste water treatment facilities at a time when sufficient awareness was not the norm in Turkey and when the rules were not yet established, Karamercan said, “The factory had a fish tank and freshwater fish used to swim in the water we had treated. This is a very beautiful memory from my management period. Environmental sustainability is extremely important to us and still continues to be critical. In each of our facilities, our treatment systems continue to perform beyond regulations and expectations.”

Erdal Karamercan pointed out that the tissue paper industry has a very big potential and showed a very rapid development; he stated that they increased the annual usage per capita four times in about 20 years, but they still have not reached the level of half of Europe. Therefore, underscoring that there is still great potential for the future, Karamercan said, “We know that Selpak will maintain its leadership with its strategies, quality, distribution and communication superiority. It will maintain its leadership by making the best use of all these marketing factors. At the same time, the production of tissue paper will increase significantly in Turkey. I think that if we continue at this pace, we can be very close to the European averages in the next 10 years.”

Erdal Karamercan, also talked about Dr. Nejat F. Eczacıbaşı's visionary personality, saying, “He was a great visionary, an excellent entrepreneur. Mr. Nejat, when entering the hygienic paper business, saw that Turkey needed this. Atatürk had said when launching the first paper production of SEKA, ‘This is the dough of civilization. Mr. Nejat was very fascinated by this statement. Perhaps this is why he entered the sector of production of tissue paper. At that time, our colleagues in the marketing department said, ‘As long as you produce it, we will distribute it immediately and we will sell it.’ They had high hopes. Mr. Nejat immediately imported the best machines and realized the production with the best engineers. The initial production was around six thousand tons per year, but the product was not sold. There were no cultural habits around it. So the beginning of the venture was a bit of a disappointment. Then, of course, the business came to a very different point with promotional efforts and penetration studies. Mr. Nejat’s dream came true. If Mr. Nejat could see what we have accomplished today, he would have patted us on the back.”

“Selpak’ın dünya markası olma konusunda çok büyük potansiyeli var.”

“Selpak has a lot of potential to become a global brand.”

BAKİ GÖKÇÜMEN

İpek Kâğıt Eski Genel Müdürü

Former CEO of İpek Kâğıt

Selpak’ın rakipsiz olduğu kuruluş yıllarında bile yenilikçi bir çizgide ilerlediğini söyleyen Baki Gökçümen, genel müdürlük dönemi ve markayı bugünlere taşıyan başarılardan anekdotlar paylaştı.

Baki Gökçümen, who said that Selpak was advancing in an innovative way even in its founding years, when it did not have competition, shared anecdotes from the period when he was the general manager and the successes that brought the brand to our day.

Videonun tamamını izlemek için tıklayın.

Click here to watch the full video.

Tüketiciyi temizlik kâğıtları kullanmaya hazırlama konusunda çok uğraştıklarını belirten Baki Gökçümen, Türkiye’deki en büyük reklam verenlerden biri olduklarını ifade etti. Burada ana gayelerinin tüketiciyi temizlik kâğıtlarına alıştırmak olduğunu söyleyen Gökçümen, Selpak’ın bu konuda kendilerine çok yardımcı olduğunu, çünkü herkesin Selpak markasını “en iyi kalite, en güzel kalite” diye tanıdığını aktardı. Gökçümen, sadece Selpak ürününün kalitesinin değil, Eczacıbaşı Topluluğu’nun kalitesinin de kendilerine destek verdiğini söyledi.

Rekabet öncesi dönemde, Dr. Nejat F. Eczacıbaşı olmasaydı kalitenin bu kadar artamayacağını söyleyen Gökçümen, o yılları anlatmayı şu sözlerle sürdürdü: “Nejat Bey, rakip yokken ‘Kaliteyi artırın!’ diye bize emir verirdi. Nejat Bey öyle bir insandı. Tanıyanlar bilir, tanımayanlar anlamakta zorluk çeker, hele günümüzün şartlarında. Örnek vereceğim: Nejat Bey, Türkiye’de, hiçbir arıtma tesisi yokken fabrikaya gelip ‘Hangi arıtma tesisini kullanıyorsunuz?’ diye hesap soran adamdır. Onun için Türkiye’de ilk gerçek arıtma tesisini yapan fabrikalardan birisi İpek Kâğıt’tır.

İstanbul Teknik Üniversitesi İnşaat Fakültesi’nden, rahmetli Kriton Curi ile çalıştım. Çok muhteşem bir insandı, genç yaşta kaybettik. Bir gün dedi ki, ‘Türkiye’de yapılan ilk arıtma tesisi Ataköy’de. Çalışıyor mu, çalışmıyor mu bilmiyorum, referans olarak onu görebiliriz.’ Gittik, Ataköy yönetimi, ‘Öyle bir tesisimiz yok.’ dedi. Projeleri açtık, öyle bir tesis olduğunu gördük. O yıllarda Ataköy çevresi bomboş, artıma tesisini ağaçlar arasında, otlar arasında terk edilmiş, paslanmış bir şekilde bulduk. Herkes bilsin ki o apartmanlar, o siteler ilk yapıldığında biyolojik arıtma tesisi de yapılmış ama bir gün bile çalışma imkânı bulmamış. 1981 yılında zamanın bakanlarıyla, valilerin katılımıyla, Nejat Bey’in başkanlığında arıtma tesisini açtık. O arıtma tesisi halen çalışır.”

“Pek çok ürün geliştirirdik, çünkü kadro çok iyiydi.”

Kadrolarının çok iyi olduğunu ve bu nedenle pek çok ürün geliştirdiklerini vurgulayan Gökçümen, yurt dışında yetişmiş, çok iyi eğitim görmüş, iki-üç dil bilen yöneticilerin varlığına dikkat çekti. Gökçümen, “Bülent Eczacıbaşı, Erdal Karamercan var; Osman Erer, ben yeni ürün için çalışıyoruz, araştırıyoruz. Türkiye’de ‘hızlı tüketim ürünleri’ konusunda 70’li, 80’li yıllarda bilgi çok azdı ama bizim takımın çok bilgisi vardı. Onlar, ürünü her sene geliştirmek gerektiğini söylerlerdi. Beni de belki onun için genel müdür yaptılar. Ben de ürün geliştirmeye katkı verirdim.” diye konuştu.

Her ürün geliştirmede ürünün reklamının yapıldığını, reklam ajanslarının Türkiye’nin en ileri ajansları olduğunu söyleyen Gökçümen, reklamların Osman Erer’in, Erdal Karamercan’ın süzgecinden geçtiğini belirterek sözlerini şöyle sürdürdü: “Bunlar ‘hızlı tüketim ürünleri’nde Türkiye’de yetişmiş ilk ve en büyük kuşak. Reklam, en son Bülent Eczacıbaşı’nın süzgecinden mutlaka geçer, onaylandıktan sonra yayına girerdi. Reklamlarımız uzun olurdu. Uzun olmasından şikâyet eden de bir tek bendim. 50-60 saniyelik reklam yerine 20-30 saniyelik reklamın, hatta sadece ‘Selpak, Selpak’ denmesinin yeterli olacağını düşünürdüm. Çünkü Amerika’ya gittiğimde hiç bizim gibi uzun hikâyesi olan reklamlar görmemiştim.”

“Allah herkese öyle bir başarı nasip etsin.”

Dr. Nejat F. Eczacıbaşı’nın, Vehbi Koç ile Sevk ve İdare Derneği’ni kurduğunu, kendisinin orada toplam kalite yönetimi eğitimlerine katıldığını belirten Gökçümen, bu süreçte Erdal Karamercan’ın da Avrupa’ya giderek toplam kalite yönetimini öğrendiğini ifade etti. Toplam kalite yönetiminde, özellikle hızlı tüketim maddelerinde, toplumsal katkının reklam kadar önemli olduğunu fark ettiklerini anlatan Gökçümen, bunun üzerine Türkiye’de hijyen konusunda neler yapabileceklerini değerlendirdiklerini söyledi.

Türkiye’nin en doğusundan, köylerden başlamak şartıyla bütün ilkokullarda hijyen eğitimi yapmaya ve bütün öğrencilere tuvalet kâğıdı dağıtmaya karar verdiklerini belirten Gökçümen, o süreci şu şekilde aktardı: “Çok maliyetli, çok uğraş gerektiren bir konuydu ama İpek Kâğıt’ın kârlılık, verimlilik, kalite, tanıtım bakımından en güçlü olduğu zamanlardı. Hacettepe Tıp Fakültesi ile ortak çalıştık. Oradaki hocalar, hijyen konusunda hemşireleri eğitti. Hemşireler okullarda, hijyen konusunda ders verdiler. En doğudan başladık: Kars’tan, Hakkari’den, Van’dan.

Birleşmiş Milletler haber almış: Türkiye’de böyle bir şirket var ve hijyen konusunda ilkokullarda hem eğitim veriyor hem bedava ürün dağıtıyor. Üstelik markasız. Çünkü Sağlık Bakanlığı ve Milli Eğitim Bakanlığı ‘Marka yok!’ dediler. Biz de, ‘Hiç önemli değil.’ dedik, başladık programa.

Birleşmiş Milletler, ‘2006 Uluslararası Özel Sektör Ödülü’nü bize verdi. Hep birlikte New York’a gittik. Bizi, Washington’dan gelen Büyükelçi Nabi Şensoy ve Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı’nın Başkanı Kemal Derviş karşıladı. Birleşmiş Milletler salonunda sunum yaptık. Bizi bütün devlet temsilcileri alkışlamıştır. Ödülü de eski İrlanda Cumhurbaşkanı ve Seçici Kurul Başkanı Mary Robinson vermiştir bize. Muazzam bir başarıydı, Allah herkese öyle bir başarı nasip etsin.”

“Yatırım yapmak çok büyük zevk.”

Yabancı ortaklarından ürün geliştirme ve Ar-Ge ile ilgili çalışmalarda çok yararlandıklarını, onlara üretim yerlerini açtıklarını anlatan Baki Gökçümen, “Ben onun için bu ürünlerde ileride hangi aşamalara girilecek, bunların hepsine şahit oldum. Yabancı ortaklığın bir faydası da kıyaslama (benchmarking) imkânı sağlamasıydı. Böylece maliyetleri düşürdüm. Bu iş ekip işi, hem benim üst kademem hem aynı seviyedeki ve alt kadememdeki arkadaşlarım sayesinde, ben emekliye ayrılırken en düşük maliyet bizdeydi.” diye konuştu.

Konuşmasında, Selpak’ın dünya markası olma konusunda çok büyük potansiyeli olduğunun altını çizen Gökçümen, “Nedeni şu: Avrupa’daki fabrikalar 2008 yılından itibaren, yani küresel krizden beri tek tek tek kapanıyor. Fransa’da, İngiltere’de neredeyse kâğıt fabrikası kalmadı. Eskiden bizim gençliğimizde bahsederlerdi, “Avrupa tekstili bıraktı, Türkiye aldı.” diye. Avrupa kâğıt üretimini bıraktı, biz alıyoruz. Onun için çok çok büyük potansiyel var.” dedi.

Baki Gökçümen stated that they work hard to prepare the consumer for the use of cleaning tissue papers and that they are one of the biggest advertisers in Turkey. Saying that their main goal with this is to accustom the consumer to cleaning tissue papers, Gökçümen said that Selpak helped them a lot in this regard, because everyone recognizes the Selpak brand as “the best quality”. Gökçümen stated that not only the quality of Selpak product, but also the quality of Eczacıbaşı Group supports them in achieving this.

Gökçümen continued that in the pre-competition era, the quality would not have improved so much without Dr. Nejat F. Eczacıbaşı, he described those years with the following words: “Mr. Nejat used to give us orders, ‘Increase the quality,’ when there were no competitors. Mr. Nejat was this kind of person. Those who knew him know this, those who did not know have difficulty understanding this, especially in today’s circumstances. I will give an example: Mr. Nejat is the man who comes to the factory and asks, ‘Which treatment plant do you use?’ when there was no treatment plant in Turkey. That’s why İpek Kağıt is one of the factories that built the first real treatment plant in Turkey. I worked with the late Kriton Curi from Istanbul Technical University Faculty of Civil Engineering. He was such a wonderful person, we lost him at a young age. He told me, ‘The first treatment plant built in Turkey is in Ataköy. I don't know if it works or not, we can see it as a reference point, Baki.’ We went and the Ataköy administration said that they did not have such a facility. We looked at the blueprints and we saw that there is such a facility. In those years, Ataköy area was empty, we found the treatment plant abandoned among the trees, among the grass, rusted. Everyone should know that when those apartment buildings and gated communities were first built, a biological treatment plant was also built, but it did not have the opportunity to function even for a day. In 1981, with the participation of the ministers and governors of the time, we opened the treatment plant under the chairmanship of Mr. Nejat. That treatment plant still functions to this day.”

“We developed numerous products, because the team was great.”

Emphasizing that their staff is very compenent and that’s why they were able to develop many products, Gökçümen drew attention to the existence of managers who were educated abroad, were very well-trained and spoke two or three languages. Gökçümen said, “There is Bülent Eczacıbaşı, Erdal Karamercan, Osman Erer, We were working on a new product together, we were conducting research. In Turkey, there was very little information on ‘fast moving consumer goods’ in the 1970s and 1980s, but our team had a lot of knowledge. They would say that it is necessary to improve the product every year. Maybe that’s why they made me the general manager. I would contribute to product development.”

Saying that the product is advertised in every product development project, and that their advertising agencies are the most advanced agencies in Turkey, Gökçümen pointed out that the ads were filtered by Osman Erer and Erdal Karamercan and continued his words as follows: “These are the first and the oldest generation in ‘fast moving consumer goods.’ Everything passes through Bülent Eczacıbaşı’s last filter at the very end. Once approved, the advertisements would go on the air. Our broadcasts would be long. I was the only one who complained that it was too long. I used to think that 20-30 seconds of commercials, or even advertisements that just said 'Selpak, Selpak' would be enough instead of 50-60 seconds of commercials. Because when I went to the US, I never saw ads with long stories like ours.”

“May God grant everyone such success.”

Gökçümen stated that Dr. Nejat F. Eczacıbaşı founded the Referral and Administration Association with Vehbi Koç and that he attended quality management training there, and that Erdal Karamercan also went to Europe at this time and was trained in quality management. Explaining that they realized that contribution to society is as important as advertising in quality management, especially in fast moving consumer goods, Gökçümen said that they evaluated what they could do about hygiene in Turkey.

Stating that they decided to provide hygiene education in all primary schools and to distribute toilet paper to all students, starting with the villages in the far east of Turkey, Gökçümen conveyed the process as follows: “It was a project that was very expensive and that required a lot of effort, but it was also a time when İpek Kâğıt was at its strongest in terms of profit, productivity, quality, and promotion. We collaborated with the Hacettepe Faculty of Medicine. The teachers there trained the nurses about hygiene. Nurses taught hygiene in schools. We started with places furthest east: Kars, Hakkari, Van.

The United Nations had heard about us: There is this company in Turkey and it provides education on hygiene in primary schools and distributes free products. Moreover, they do this without a brand name. Because the Ministry of Health and the Ministry of National Education said, ‘You cannot use a brand for this training.’ We said that this was not a problem at all and we launched the program.

The United Nations gave us the ‘2006 International Private Sector Award.’ We all went to New York. Ambassador Nabi Şensoy from Washington and Kemal Derviş, Head of the United Nations Development Programme, welcomed us. We made a presentation at the United Nations Hall. All state representatives applauded us. Mary Robinson, former President of Ireland and Chairperson of the Selection Committee, gave us the award. It was a tremendous success, may God grant everyone such success.”

“Investing is a great pleasure.”

Baki Gökçümen explained that they benefited greatly from their foreign partners in product development and R&D project and that they opened their production sites to them. He said “For this reason, I have witnessed all the stages that these products would go under in the future. Another benefit of the foreign partnership was that it provided the opportunity for benchmarking. So I reduced the costs. This work is thanks to team effort, thanks to both my senior and junior colleagues, we had the lowest cost when I retired.” he said.

In his talk, Gökçümen underlined that Selpak has great potential to become a global brand and said, “The reason is this: factories in Europe have been shutting down one by one since 2008, that is, since the global crisis. There are almost no paper factories left in France or the UK. They used to say this in our youth, ‘Europe left textile, Turkey took it over.’ Europe has stopped producing paper, we are taking over. This is why there is so much potential here.”

“İlk çıtayı koyan hep Selpak markasıdır.”

“The Selpak brand always sets the bar.”

SERTAÇ NİŞLİ

İpek Kâğıt Eski Genel Müdürü

Former CEO of İpek Kâğıt

Selpak’ın inovasyonlarıyla sektöre yön verdiğini söyleyen Sertaç Nişli, markanın başarısının ardında yatan yatırımları, ilkleri, ortaklıkları ve yoğun çabaları anlattı. Nişli, genel müdürlük döneminde bu kadar değerli yatırımlara katkıda bulunduğu için mutlu olduğunu söyledi.

Stating that Selpak steers the sector with its innovations, Sertaç Nişli talked about the investments, firsts, partnerships and intense efforts behind the success of the brand. Nişli said that he was happy to have contributed to such valuable investments during his term as the general manager.

Videonun tamamını izlemek için tıklayın.

Click here to watch the full video.

Eczacıbaşı Temizlik Kâğıtları’nda ürün geliştirme mühendisliği ile başlayan çalışma hayatının Ar-Ge şefliği, teknik müdürlük, fabrika müdürlüğü ve sonrasında 10 yıl boyunca genel müdürlükle devam ettiğini anlatan Sertaç Nişli; 32 yıl içinde temizlik kâğıtları sektöründe Eczacıbaşı’nın liderliği devam ederken, yapılan yatırımlarla Selpak markasını üreten tesisleri tam 18 kat büyüttüklerini ve bu kadar büyük yatırımlara katkıda bulunduğu için çok mutlu ve gururlu olduğunu ifade etti.

İşe başladığımda günlük hayatlarında inovasyon kelimesinin olmadığını ama hızlı bir şekilde Avrupa Topluluğu’na hazırlanan bir ortamda Ar-Ge kelimesinin kullanıldığını söyleyen Nişli, Selpak markasının lider olduğunu, hatta o dönemlerde çok fazla rakibi de olmadığını belirtti. Nişli, “Tesislerimiz tam kapasite ile üretim ve satış yapıyordu. Selpak markasının bu kadar başarılı olduğunu gören birçok kişinin, ‘Eczacıbaşı Topluluğu’nun temizlik kâğıtlarında Ar-Ge yatırımı yapmasına ne gerek var?’ dediklerini hatırlıyorum. Eczacıbaşı Ailesi’nin buna karşılık şöyle söylediklerini duymuştum: ‘Orada ürün geliştiririz, ürün geliştiremezsek insan geliştiririz, yönetici yetiştiririz.’ Ar-Ge faaliyetlerimizin en verimli olduğu yıllar, yabancı ortaklı ilk yıllar oldu diyebilirim.” diye konuştu.

“40’tan fazla gelişme noktasını hayata geçirdik.”

Eczacıbaşı Temizlik Kâğıtları için yabancı ortaklığın çok vizyoner bir girişim olduğunu düşündüğünü belirten Nişli, çünkü Selpak gibi çok değerli bir markanın en yeni teknolojilerle, en iyi ortakla birlikte olması gerektiğini kaydetti. Seçilen ortak Georgia-Pacific’in, dünyanın en büyük ikinci üreticisi olduğuna dikkat çeken Nişli, sözlerine şöyle devam etti: “Yüzde 50-50 ortaklık sistemi, yönetimde de özellikle Türk mühendislerinin ağırlığının olduğu bir ortaklık yapısı vardı. Ayrıca bu Amerikan firması, Avrupa’da başka ortaklıklar da kurmuştu. Fransa’da ortak olduğu Lotus markası az çok Selpak’a benzer yapıda, çok yüksek pazar payına sahip, çok kaliteli bir markaydı.

Dolayısıyla tüm bu pozitif nedenlerle ben ortaklığın kurulmasını çok başarılı buluyorum. Ben o zamanlar Ar-Ge şefiydim. Şöyle bir görev verildi bana: ‘İlk olarak sen gideceksin, Fransa’daki tesislerde ve Ar-Ge merkezinde istediğin kadar kalıp çalışma yapacaksın. Orada sana yardımcı olacaklar.’ O ilk uzun araştırma ziyaretim sonrası, hatırlıyorum, bizim Yalova’daki tesisimizde malzemeden ürüne, laboratuvar testlerinden cihazlarına 40’tan fazla gelişme noktasını hayata geçirdik.”

Yabancı ortaklıkla birlikte, bütün bunların üzerinde bir de sermaye transferi olduğu için yatırımların hızlandığını vurgulayan Nişli, yeni tesisin kurgulanmasıyla ilgili şu bilgileri aktardı: “Yeni tesisin son model, en son teknoloji olan çift katmanlı kâğıt yapısında olması gerekiyordu. Bu bizim hiç duymadığımız bir şeydi. Onu da yöneticilerimizle beraber gidip yurt dışında incelememizi sağladılar. Gerçekten de inanılır gibi değildi, 12 gram kâğıdın üst ve alt tarafı farklı özelliklerde yapabiliyordu. Selpak tüketicilerine en optimum ürünü sunabilecek bu teknolojiyi yeni yatırımla getirdik. Dolayısıyla özellikle ilk yıllarda karşılıklı bilgi alışverişi oldu, birbirimizi destekledik. Avrupa çapında, 12 ülkede üretim yapıyorduk. En yumuşak kâğıt, en başarılı kâğıt olarak Selpak görülüyordu. Bu da bize ayrıca gurur veriyordu.

Önemli bir sıçrama da Amerika’daki Ar-Ge merkezine yaptığımız ziyaret sonucunda gerçekleşti. Oradaki doktoralı bir Hint araştırmacı bizim yanımıza gelerek, ‘Biz laboratuvarda bir şey geliştiriyoruz. Burada ihtiyaç çıkmadı ama size çok uygun olabilir.’ dedi. O Müslüman, Hint kökenli uzmanın yönlendirmesiyle bir proje başlattık. Selpak Aqua adını verdiğimiz, gerçekten sıçrama yaratan bir ürün geliştirdik. Çünkü dünyada ilk yapan bizdik. Türkiye’deki tüketim alışkanlığına göre çok istenen bir özelliği vardı Selpak Aqua’nın. Tabii hayata geçirmek kolay olmadı. Teknolojisi var, yatırımı var. Arkasından da nefis bir pazarlama iletişimi yapıldı. Kâğıdın ıslanınca da dayanıklılığını gösteren para testiyle pazarlamamız bunu gerçek olarak, görsel olarak çok güzel bir şekilde anlattı. Tüketiciler de çok güzel algıladı.”

“Tüketicileri çağdaş ürünlerle buluşturma konusunda Eczacıbaşı’nın büyük çabası vardır.”

Konuşmasında, insanın Selpak’la buluşmasının çok küçük yaşta başladığına ve ilk buluşmanın tuvalet eğitimi ile başladığına vurgu yapan Sertaç Nişli, o nedenle “Tuvalete Merhaba” çalışmasını başlattıklarını aktardı. O geçişin psikolojik olarak en doğru nasıl olması gerektiği konusunda uzman hocalarla çalışarak, alışveriş merkezlerinde bizzat vatandaşların yanlarına giderek, yine Selpak’a yakışır çalışma yaptıklarını söyleyen Nişli, topluma katkı vermekten büyük mutluluk duyduklarını belirtti.

“Selpak’ın izleyicileri her zaman olacaktır.”

Selpak’ın karşısında hangi rakip olursa olsun mutlaka Selpak’ı örnek aldığını, “Bizim de Selpaklarımız olacak.” diye konuşan rakipleri olduğunu kaydeden Nişli, “Tabii biz Selpak yöneticileri olarak şundan gurur duyuyoruz: Bir bakıyoruz, hangi firmayla konuşsalar, makine alacaklar, laboratuvar cihazları alacaklar, hemen ‘Eczacıbaşı’nda hangi makine var? Eczacıbaşı’nda hangi teknoloji var?’ diye soruyorlar. Dolayısıyla bizim sektör öncülüğü yapmamız, bu konuda çok titiz olmamız, her şeyin en iyisini, en kalitelisini üretmeye, almaya, yapmaya çalışmamız, sektörün aslında seviyesini yükseltti.

Ünlü ‘Selpak fili’ ikonumuz vardır. Bizim pazarlama bölümümüzün reklam ajansıyla geliştirdiği, havlu için su emiciliği anlatan ‘Onlar halka değil, fil!’ söylemi çok güzel tutmuştu. Biz bütün bu çalışmalarımızı yabancı ortağımızın pazarlama ekipleriyle de paylaşırdık. Sonra baktık ki aynen taklit ettiler bizi. Bu da tabii bize büyük bir gurur verdi.” diye konuştu.

“Türkiye’de ‘ilk’ olmak çok önemli.”

O yıllarda, Türkiye’de kutu mendil tüketiminin oran ve miktar olarak çok düşük olduğunu, ama ilginç olarak özellikle araba içinde kullanımın yaygın olduğunu gördüklerini söyleyen Nişli, bu aşamada tüketicilerin bir taleple geldiğini söyleyerek konuşmasını şu şekilde sürdürdü: “Dediler ki, ‘Arabalarımızın yan gözlerine ya kutular sığmıyor, sığan kutularınız var, onlar da kapağın yönü nedeniyle içeriden ürünü çekerken yırtılıyor, kopuyor.’ Tamamen kendi Ar-Ge ve pazarlama ekiplerimiz birlikte bir fikir geliştirdiler. Dediler ki, ‘Yandan açılan bir kapak yapalım, çünkü o kapakla arabada mendili çok rahat çekip alabiliyorsunuz.’ Selpak kutu mendilde böyle bir inovasyonu başlattık. Hemen ilgili patent, faydalı model başvuruları yapıldı. Çok basit, tam bir inovasyon örneği. Bence kutu mendilimize değer kattı.”

Türkiye’de ilk olmanın öneminden de bahseden Nişli, bir hayal olarak, Türkiye’de hiç kullanılmayan bir ürünün üretimi için tesis kurmanın, onun için marka oluşturmanın gerçekten büyük bir girişimcilik olduğunu vurguladı. Selpak’ın başarısının buradan başladığını söyleyen Nişli, sözlerine şöyle devam etti: “İkincisi, marka ismini belirlemekten tesisin kurulmasına kadar her konuda birinci sınıf bir çalışma yapılmış. Hiçbir zaman işin ucuzuna kaçalım, ekonomiğini yapalım gibi düşünülmemiş. En iyi makineler satın alınmış, insan kaynağına önem verilmiş, bütün eğitimler yurt içi, yurt dışında yapılmış. Öbür taraftan hammaddeye geliyoruz. Çok daha ucuz selülozlar varken, Eczacıbaşı Topluluğu Selpak’a en uygun, Selpak kalitesine en yakışır selülozları alıyor. Kalite çizgisini hiçbir zaman bırakmıyor. Bunlar çok değerliydi.

Pazarlama stratejisini belirleyen ekipler de gerçekten çok yoğun çalışırlardı. Biz Selpak markasını çocuğumuz gibi görürdük. Selpak markasına titizlenirdik, özen gösterirdik. Daha ortada hiç rekabet yokken Selpak’ın üretildiği tesiste bir ürün geliştirme ekibi kurulması, orada mühendislerin istihdam edilip yetiştirilmesi önemliydi. Yine aynı dönemde bir üretim planlama yapısı oluşturulması, bütün bunların belli bilgi işlem sistemleriyle otomatize edilmesi, bunların birçoğu bir ilk. Burada çalışmış olmak başlı başına büyük bir kazanım. Biz Selpak okulunda çok şey öğrenmişiz diye düşünüyorum.”

Explaining that his career, which started with product development engineering at Eczacıbaşı Cleaning Papers, continued as R&D chief, technical manager, factory manager, and then CEO for 10 years, Sertaç Nişli continued that while Eczacıbaşı’s leadership in the tissue paper industry continued for 32 years, they expanded the facilities producing the Selpak brand by 18 times with the investments made and that he was very happy and proud to have contributed to such large investments.

He said that the word innovation was not used in their daily life when he started working, but the word R&D was used often in the environment of Turkey that was quickly preparing for the European Community. Adding that the Selpak brand was the leader, and that it did not even have many competitors at that time, Nişli said, “Their facilities were producing and selling at full capacity. Considering that the Selpak brand is so successful, I remember many people saying, ‘What is the need for Eczacıbaşı Group to invest in R&D in tissue paper?’ I had heard the Eczacıbaşı family say in response: ‘We develop products there, if we cannot develop products, we develop people, we train managers.’ I can easily say that the years when our R&D activities were most productive were the first few years with the foreign partners.”

“We implemented more than 40 points of development.”

Expressing that he thinks foreign partnership for Eczacıbaşı Cleaning Papers was a very visionary venture, Nişli noted that a very valuable brand like Selpak should be together with the latest technologies and the best partner. Pointing out that the chosen partner, Georgia-Pacific, is the second largest producer in the world, Nişli continued his words as follows: “By establishing a 50-50 partnership system, a structure in which Turkish engineers were dominant in the management was established. In addition, this American firm had also established other partnerships in Europe. The Lotus brand with which it was a partner in France was a very high quality brand with a very high market share, a more or less similar structure to Selpak.

Therefore, for all these positive reasons, I find the establishment of the partnership very successful. I was the R&D chief at that time. I was given a task like this: ‘You will first go there and will stay and work for as long as you need in the facilities and the R&D center in France. They will help you.’ After that first long research visit, I remember, we implemented more than 40 points of development from material to product, from laboratory tests to devices at our facility in Yalova.”

Emphasizing that investment accelerated with the foreign partnership as there was a capital transfer on top of all these factors, Nişli conveyed the following information about the construction of the new facility: “The new facility had to use the state-of-the-art technology for making two-layered paper. This was something we had never heard of. We were able to go abroad with our managers and examine it there in person. It was really unbelievable, the top and bottom sides of 12 grams of paper could do feature different properties. We brought this technology, which can offer the most optimum product to Selpak consumers, with a new investment. Therefore, especially in the first years, there was a mutual exchange of information and we supported each other. We were producing in 12 countries across Europe. Selpak was seen as the softest paper and the most successful paper. This gave us pride.

An important leap for our work came as a result of our visit to the R&D center in the USA. An Indian researcher with a doctorate came up to us and said, ‘We are developing something in the laboratory. There is no need here for this product here, but it might suit you very well.’ We launched a project with the guidance of that Indian Muslim expert. There was a product development that really made an impact, called Selpak Aqua. We were the first in the world to do it. According to the consumption habits in Turkey, Selpak Aqua had a highly desired feature. Of course, it was not easy to implement. It needed technology, it needed investment. Afterwards, an excellent marketing strategy was followed. Our marketing work using the money test, which showed the durability of the paper even when wet, explained the qualities of this product in a very beautiful way, visually. Consumers perceived it very well.”

“Eczacıbaşı makes a huge effort to introduce contemporary products to consumers”

In his talk, Sertaç Nişli emphasized that his meeting Selpak began at a very young age and that the first meeting started with toilet training, which is why they started the “Hello to the Toilet” training project. Nişli stated that they are very happy to contribute to the well-being of society by working with expert teachers on how that transition should be executed psychologically, by communicating with the citizens in shopping centers; undertaking such a project with an impact is a source of happiness for the company, he stressed.

“Selpak will always have followers.”

No matter what rival Selpak is against, they definitely take Selpak as an example, Nişli mentioned that they have rivals who say “We will have our Selpaks too.” “Of course, we, as Selpak managers, are proud of this: We see that when they talk to companies, when they are buying machinery, they are buying laboratory equipment, they immediately ask, ‘Which machine does Eczacıbaşı have? What type of technology does Eczacıbaşı have?’ Therefore, as pioneers in the sector, our meticulousness, our efforts to produce, buy and do the best and highest quality of everything, actually raised the level of the sector as a whole.

We have the famous ‘Selpak elephant’ icon. The phrase “They’re not rings, they’re elephants”, which was developed by our marketing department together with the advertising agency, referring to the water absorbency of the paper towel, was very well-liked. We used to share all these works with the marketing teams of our foreign partner. Then we saw that they had fully imitated us. This of course gave us great pride,” he continued.

“Being a ‘first’ in Turkey is critical.”

Nişli said that in those years, they saw that the consumption of facial tissue paper in Turkey was very low in terms of the ratio of consumption and quantity, but interestingly, that they were used mostly in cars. He continued his talk by saying that consumers came with a demand at this stage: either the boxes didn’t fit in the car door compartments, or when you have boxes that fit, they tear and break when we pull the product from the inside due to the direction of the lid.’ Our R&D and marketing team developed an idea together. They said, ‘Let’s make a lid that opens from the side, because when you open that lid, you can easily pull the tissue out in the car.’ We launched such an innovation in Selpak facial tissue paper. Relevant patent and utility model applications were made immediately. A very simple example of innovation. I think it added value to our facial tissue.”

Talking about the importance of being the first in Turkey, Nişli emphasized that as a dream, establishing a facility for the production of a product that had never been used in Turkey and creating a brand for it revealed great entrepreneurship. Underlining that Selpak’s success started from that point, Nişli said, “Secondly, a first-class work was conducted on everything from determining the brand name to establishing the facility. Never did they think let’s do this for cheap, let’s do the budget version. The best machines were purchased, great importance was given to human resources, trainings were extensively done both in Turkey and abroad. On the other hand, there is the raw materials. While there are much cheaper cellulose types, Eczacıbaşı Group buys the cellulose that is most suitable for Selpak and best suited to the Selpak quality. Selpak never deviates from the standard of quality. These were very valuable efforts.

Then, the teams that determined the marketing strategy would work really hard. We used to see the Selpak brand as our child. We were meticulous and careful about the Selpak brand. Even before there was competition, it was important to establish a product development team at the facility where Selpaks were produced, and to employ and train engineers there. Again, in the same period, the creation of a production planning structure, the automation of all these with certain information processing systems, many of them are firsts... Working here is a great achievement in and of itself. I think we learned a lot at the Selpak school.” said.

Geçmişten bugüne Selpak…

Selpak from the past to today...

1970’ler / 1970s

Selpak’ı üreten İpek Kâğıt şirketi, 1971’de Yalova’daki tesisinde faaliyete başladı ve böylelikle Türkiye temizlik kâğıdıyla tanıştı. Dr. Nejat F. Eczacıbaşı’nın bu girişimi, ülkede yeni bir pazarın oluşmasını sağladı. İlk tuvalet kâğıdı, ilk kâğıt mendil ve mentollü mendil üretildi.

İpek Kâğıt company, which produces Selpak, started its operations at the facility in Yalova in 1971 and thus Turkey was introduced to tissue paper. This initiative of Dr. Nejat F. Eczacıbaşı created a new market in the country. Toilet paper, tissue paper and menthol tissue paper were produced for the first time in Turkey.

1980’ler / 1980s

Dış ticaretin serbestleşmesi ile olası bir rekabette liderliğini korumayı hedefleyen Selpak, 80’li yıllarda Ar-Ge ve pazarlama departmanlarını kurdu. 1980’lerde yurt dışına yarı mamul ihracatı, 1981’de ise Türkiye’de ilk peçete üretimi başladı. 1988’de Selpak, küçük boy kâğıt havluyu Türk tüketicisine sundu.

Selpak, aiming to maintain its leadership position against possible competition with the liberalization of foreign trade, established its R&D and marketing departments in the 1980s. Exports of semi-finished products abroad began in the 1980s. In 1981, Selpak initiated paper napkin production for the first time in Turkey. In 1988, Selpak presented the small sized paper towel to Turkish consumers.

1990’lar / 1990s

1990’lı yıllarda “Super Soft” ve “Selpak Aqua” lansmanları gerçekleştirilerek, Türkiye’de suya dayanıklı tuvalet kâğıdı kavramı ilk kez tüketiciyle buluştu. Bu ürünlerin pazarlama çalışmaları kapsamında hayata geçirilen reklamlar, tüketici tarafında büyük yankı buldu. 1993 yılı, Selpak filinin doğuşuna sahne oldu. Bu dönemde toplumda hijyen bilincinin geliştirilmesi çalışmalarına da ağırlık verilerek evlere 1 milyon havlu, havlu askılığı ve hijyen broşürü dağıtımı yapıldı. 1990’ların sonunda Selpak markası yurt dışına açıldı; Azerbaycan, Gürcistan ve Kazakistan’da Selpak’ın ilk TV reklamları dönmeye başladı. 1995’te Selpak, Türkiye’yi cep mendili ile tanıştırdı.

In the 1990s, “Super Soft” and “Selpak Aqua” were launched, and the concept of water-resistant toilet paper was introduced to consumers for the first time in Turkey. The advertisements that were part of the marketing efforts of these products made a great impact on the consumers. 1993 saw the emergence of the Selpak elephant. 1 million paper towels, paper towel racks, and hygiene brochures were distributed to homes by focusing on the efforts to raise hygiene awareness in the society in this period of time. At the end of the 1990s, Selpak expanded abroad with the brand; the first TV commercials of Selpak started to air in Azerbaijan, Georgia, and Kazakhstan. In 1995, Selpak introduced pocket paper tissue in Turkey.

2000’ler / 2000s

Bu yıllarda sektörde rekabet başladı ve zaman içinde hızla arttı. Selpak, inovasyon çalışmaları sonucunda kokulu tuvalet kâğıdının üretimini gerçekleştirdi. 2001’de evlere dağıtım devam ettirilerek 1 milyona yakın kâğıt havlu dağıtımı gerçekleştirildi. Ülke çapında hijyen eğitimine verilen önemi ortaya koyan uzun soluklu hijyen projesi, “Selpak İlköğretim Okulları Kişisel Hijyen Eğitimi” ile başladı. 2002’den bu yana 6 milyon 250 bin öğrenciye hijyen eğitimi verildi. 2009 yılında Selpak, üretim kapasitesini artırmak amacıyla Manisa’daki tesisin açılışını gerçekleştirdi. Mutfaklarda yaygın olarak kullanılan bezler yerine “kâğıt bez” hayata geçirildi.

In these years, competition grew in the sector, increasing rapidly over time. Selpak realized the production of scented toilet paper as a result of their innovation studies. In 2001, distribution to homes continued and nearly 1 million paper towels were distributed. The long-term hygiene project, which demonstrates the importance given to hygiene education throughout the country, started as “Selpak Primary Schools Personal Hygiene Training”. Since 2002, 6 million 250 thousand students have received hygiene training. In 2009, Selpak opened the facility in Manisa to increase its product capacity. They introduced “paper towels” instead of the cleaning cloths widely used in kitchens.

2010’lar / 2010s

2010’lu yıllarda Selpak’ın yenilikçi uygulamaları hız kazandı ve yeni nesil mendiller tüketiciyle buluşturuldu. İç pazardaki yüksek performans, uluslararası pazarlar konusunda atak yapmak için itici güç oldu. Uluslararası pazarlara özel ürünler tasarlandı. Kadınları daha iyi tanımaya yönelik çalışmalar özellikle kadın ürünlerindeki çıtayı daha da yükseltti. Sosyal projeler yoğun olarak sürdürüldü, 6 ilde 350 binden fazla ebeveyne “Tuvalete Merhaba” eğitimi verildi. 2019’da inovasyon çalışmalarını daha ileri taşımak üzere Ar-Ge merkezi hayata geçirildi.

In the 2010s, Selpak’s innovative practices gained momentum and a new generation of tissue paper was introduced to the consumers. The high performance in the domestic market was the driving force to move into international markets. Special products were designed for international markets. Studies aimed at getting to know women better have raised the bar in especially women’s products. Projects with commitments to the community continued intensely, and more than 350 thousand parents were given “Hello to the Toilet” training across 6 provinces. In 2019, the R&D center was established to further the innovation efforts.