GÜNCEL / LATEST NEWS


Eczacıbaşı Topluluğu’ndan haberler

News from the Eczacıbaşı Group

Eczacıbaşı, VitrA markasıyla 3. kez ihracat şampiyonu

VitrA markalı ürünlerin dış satımında görev alan Ekom Eczacıbaşı Dış Tic. A.Ş., seramik sağlık gereçleri ve seramik kaplama malzemeleri kategorilerinde 2020’nin en çok ihracat yapan şirketi seçilerek iki büyük ödül almaya hak kazandı.

Çimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri İhracatçıları Birliği (ÇCSİB) tarafından bu yıl üçüncü kez verilen “İhracatın Şampiyonları” ödülleri için 26 Kasım 2021’de bir tören düzenlendi. Ticaret Bakan Yardımcısı R. Tuna Turagay, Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkanı İsmail Gülle ve ÇCSİB Yönetim Kurulu Başkanı Erdem Çenesiz’in katıldığı törende, ihracatta üstün başarı gösteren şirketlere “2020 İhracat Şampiyonu” ödülleri verildi. İlk iki yıl olduğu gibi 2020’deki ihracat performansıyla da şampiyon olan VitrA’nın ödüllerini Eczacıbaşı Yapı Gereçleri CEO’su Özgen Özkan ve VitrA Karo CEO’su Hasan Pehlivan aldı.

Eczacıbaşı Yapı Gereçleri, sektörünün ilk ihracatını yapan kurumu olarak, ülkemizin toplam seramik sağlık gereçleri ihracatının yüzde 50’sinden fazlasını gerçekleştiriyor. VitrA Karo ise AB ülkelerine yapılan karo seramik ihracatında ilk sırada yer alıyor.

Eczacıbaşı is third time export champion with the VitrA brand

Running the export operations for VitrA branded products, Ekom Eczacıbaşı Foreign Trade Co. won two major awards for producing the largest export volume in 2022 in the category of ceramic sanitaryware and ceramic lining material.

A ceremony was held on 26 November 2021 for the third edition of the “Champions of Export” awards organized by the Cement, Glass, Ceramic and Soil Products Exporters’ Association (ÇCSİB). Attended by the Vice Minister of Commerce R. Tuna Turagay, President of the Exporters Council İsmail Gülle and ÇÇSİB Director of the Board Erdem Çenesiz, companies excelling in foreign trade were presented with the “2020 Export Champion” awards. Just like in the first two years of the organization, VitrA became a champion again in 2020 with its superior performance in export. The awards were accepted by the Eczacıbaşı Building Products CEO Özgen Özkan and VitrA Tiles CEO Hasan Pehlivan.

Eczacıbaşı Building Products, as the first corporation in its sector to export, is responsible for more than 50 percent of our country’s entire export volume of ceramic sanitaryware. VitrA Tiles ranks as the leading company in the export of tile ceramics to EU countries.

Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’ndan VitrA İnovasyon Merkezi’ne birincilik ödülü

2020 Yılı Performans Endeksi sonuçlarına göre başarılı olan merkez ve bölgelerin ödüllendirildiği 8. Ar-Ge ve Tasarım Merkezleri ile Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Zirvesi’nde, VitrA İnovasyon Merkezi’ne birincilik ödülü verildi.

Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından düzenlenen 8. Ar-Ge ve Tasarım Merkezleri ile Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Zirvesi, 12 Kasım’da Bilişim Vadisi’nde gerçekleştirildi. 2020 Yılı Performans Endeksi sonuçlarına göre başarılı olan merkez ve bölgelerin ödülleri de zirve kapsamında düzenlenen törenle dağıtıldı. Toplam 42 ödülün verildiği törende, VitrA İnovasyon Merkezi C kategorisinde birincilik ödülünün sahibi oldu. Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank tarafından verilen ödülü, Eczacıbaşı Yapı Gereçleri İnovasyon Direktörü Boğaç Şimşir aldı.

2011 yılında kurulan VitrA İnovasyon Merkezi, Bakanlığın Ar-Ge Merkezleri Performans Endeksi sonuçlarına göre 2013-2017 döneminde üst üste beş kez cam ve seramik sektörünün en başarılı Ar-Ge merkezi seçildi. 2017'de ayrıca Türkiye’nin en başarılı ikinci Ar-Ge merkezi oldu.

First Prize for the VitrA Innovation Center from the Ministry of Industry and Technology

At the 8th R&D and Design Centers and Technology Development Zones Summit rewarding the centers and zones that proved successful according to the results of the 2020 Performance Index, VitrA Innovation Center was presented with the first prize.

The 8th R&D and Design Centers and Technology Development Zones Summit organized by the Ministry of Industry and Technology was held at IT Valley on November 12. The awards for the centers and zones that proved successful according to the results of the 2020 Performance Index were presented in a ceremony held as part of the summit. A total of 52 awards were presented and VitrA Innovation Center received first prize in the C category. The awards was presented by the Minister of Industry and Technology and was accepted by Eczacıbaşı Building Products Innovation Director Boğaç Şimşir.

Founded in 2011, VitrA Innovation Center was chosen the most successful R&D Center of the glass and ceramic sector for five consecutive years between 2013 and 2017 according to the results of the Ministry’s R&D Centers Performance Index. In 2017, it became the second most successful R&D center in Turkey.

Virasoft’a, Eczacıbaşı Momentum liderliğinde 2,5 milyon dolarlık yatırım

Dijital patoloji uzmanı yerli yapay zekâ firması Virasoft, A serisi yatırım turunda 2,5 milyon dolar yatırım aldı. Söz konusu yatırım, Eczacıbaşı Momentum liderliğinde gerçekleşti.

Eczacıbaşı Momentum’un haricinde yatırım turuna Teknoloji ve İnovasyon Fonu, DCP, TT Ventures, Acıbadem Üniversitesi, Ak Portföy Girişim Sermayesi, Mustafa Selim Kondu, Burak Uzel, Bedi Turgut Uzel ve Fatma Fatoş Özbaş katıldı.

2015 yılının Eylül ayında Sanayi Bakanlığı TGSD 2015 desteğiyle birlikte Gökhan Hatipoğlu ve Samet Ayaltı tarafından kurulan Virasoft, haftalar süren vaka raporlama sürelerini geliştirdiği yapay zekâ algoritmaları ve dijital patoloji çözümleri ile üç-dört güne düşürüyor.

Özel ve kamu olmak üzere 20’den fazla hastane ile iş birliği yapan Virasoft, Türkiye’de sunduğu tele patoloji, dijital patoloji ve yapay zekâ sistemleri ile bugüne kadar toplamda 200 binin üzerinde hastaya hizmet sağladı. Virasoft tarafından paylaşılan bilgilere göre alınan 2,5 milyon dolarlık yeni yatırım, girişimin ABD pazarında büyümesi için kullanılacak.

Eczacıbaşı Momentum leads an investment of 2.5 million USD in Virasoft

A domestic artificial intelligence company specializing in digital pathology, Virasoft received an investment of 2,5 million USD in the Series A funding round. The investment was led by Eczacıbaşı Momentum.

Besides Eczacıbaşı Momentum, other entities participating in the funding round were Technology and Innovation Fund, DCP, TT Ventures, Acıbadem University, Ak Portföy Enterprise Capital, Mustafa Delim Kondu, Burak Uzel, Bedi Turgut Uzel and Fatma Fatoş Özbaş.

Founded in September 2015 by Gökhan Hatipoğlu and Samet Ayaltı Eylül with the support of the Ministry of Industry’s TGSD 2015, Virasoft reduces the duration of case reporting from several weeks to 3-4 days through their artificial intelligent algorithms and digital pathology solutions.

Virasoft collaborates with over 320 hospitals in both the public and private sector and has so far served over 200,000 patients with its systems of telepathology, digital pathology and artificial intelligence. According to the information shared by Virasoft, this new investment of 2.5 million USD willused for the expansion of the enterprise into the US market.

Eczacıbaşı-Monrol’dan kanser ile mücadelede global adım

Eczacıbaşı-Monrol, kanser hastalarına daha kaliteli ve uzun bir yaşam sunma misyonuna destek olmak amacıyla dünyanın önde gelen biyofarmasötik şirketlerinden Telix Pharmaceuticals ile mevcut iş birliğini geliştirdi. Yapılan anlaşma ile Telix, dünya çapında gerçekleştirdiği klinik çalışmalarında prostat kanseri ve nöroendokrin tümörlerinin hedefe yönelik tedavisinde kullanılan NCA Lutesyum-177 adlı ürünü Eczacıbaşı-Monrol’den temin edecek.

Son dönemde hedefe yönelik tanı ve tedavi ajanları ile özellikle kanser hastalığının tedavisinde giderek ön plana çıkan nükleer tıp alanı, kullanılan yeni ürünlerle dünya çapındaki ilaç devlerinin de yoğun ilgisini çekiyor. Bu alanda çok sayıda kanser türünün hedefe yönelik tedavisinde öne çıkan NCA Lutesyum-177 için dünyada halihazırda 100’ün üzerinde klinik araştırma yürütülüyor.

Dünyadaki sayılı NCA Lutesyum-177 üreticisinden biri olan Eczacıbaşı-Monrol, Amerika ve Avrupa kalite standartlarındaki üretimi ile bu alandaki en önemli küresel oyunculardan biri konumunda. Eczacıbaşı-Monrol, Avustralya kökenli Telix firması ile böbrek kanseri teşhisinde kullanılan klinik aşamadaki TLX250-CDx (89Zr-girentuximab) ve ZIRCON Faz III adlı ürünün dağıtım anlaşması ile 2019 yılında başlayan iş birliğini, NCA Lutesyum-177 ile daha da geliştiriyor. Eczacıbaşı-Monrol, böbrek ve prostat kanseri tedavisi için yürütülen klinik çalışmalara ürün tedarik ederek bu büyüyen ve gelişen dünyadaki yerini güçlendirdi.

Eczacıbaşı-Monrol takes global action for the battle against cancer

Eczacıbaşı-Monrol has developed its existing collaboration with one of the world’s leading biopharmaceutical companies Telix Pharmaceuticals insupport of Telix’s mission to help patients with cancer live longer, better quality lives. With this global clinical supply agreement,Eczacıbaşı-Monrol will be supplying Telix with NCA Lutetium-177, a product used for the targeted treatment of prostate cancer and neuroendocrine tumors.

The field of nuclear medicine, which has lately been coming to the forefront with its targeted agents of diagnosis and treatment especially in the treatment of patients with cancer, is attracting the attention of global pharmaceutical giants who are showing interest in the new products. NCA Lutetium-177 is one such product that is becoming prominent in the targeted treatment of many types of cancer. Currently, more than 100 clinical trials with NCA Lutetium are conducted worldwide.

As one of the world’s numbered producers of NCA Lutetium-177, Eczacıbaşı-Monrol is a global player in this field with its production quality that meets American and European standards. With NCA Lutetium-177, Eczacıbaşı-Monrol is expanding the master services and distribution agreement concluded with Monrol in 2019 to support the ZIRCON Phase III trial of Telix’s TLX250-CDx (89Zr-DFO-girentuximab) investigational product for imaging of renal cell carcinoma with positron emission tomography (PET). By supplying products for the clinical trials of renal and prostate cancer treatments, Eczacıbaşı-Monrol has strengthened its position in this fast-developing domain.

“Kuşaktan Kuşağa” şimdi Storytel’de!

Eczacıbaşı Topluluğu'nun kurucusu Dr. Nejat F. Eczacıbaşı’nın yaşam öyküsü ve anılarını kaleme aldığı “Kuşaktan Kuşağa” kitabı, Mert Fırat'ın seslendirmesiyle Storytel’de yerini aldı.

Eczacıbaşı Topluluğu’nun kurucusu Dr. Nejat F. Eczacıbaşı’nın “Kuşaktan Kuşağa” kitabı, yaşam öyküsünü ve düşünsel mirasını bugünlere taşımak amacıyla sesli kitap uygulaması Storytel’e aktarıldı. Tiyatrocu Mert Fırat’ın seslendirdiği “Kuşaktan Kuşağa” kitabında Dr. Nejat F. Eczacıbaşı yaşam öyküsünü kendi kaleminden aktarırken, aynı zamanda dünyada ve ülkemizde tanıklık ettiği tarihi gelişmeleri değerlendiriyor ve girişimcilikten sanata, iş yaşamından dünyanın geleceğine kadar pek çok konuda görüşlerini paylaşıyor.

Kuşaktan Kuşağa kitabını Storytel’de dinlemek için tıklayın.

“Generation to Generation” is now on Storytel!

The founder of the Eczacıbaşı Group Dr. Nejat F. Eczacıbaşı’s autobiography“Generation to Generation” is now on Storytel narrated by Mert Fırat.

As the next step in the digital project which was launched in recent years to convey the founder of the Eczacıbaşı Group Dr. Nejat F. Eczacıbaşı’s world and intellectual legacy to contemporary generations, the book “Generation to Generation” was introduced in audiobook format on Storytel. Narrated by the actor Mert Fırat, the book contains not only the life story of Dr. Nejat F. Eczacıbaşı, but also his observations and insight into the historical events taking place in Turkey and the world during his lifetime, and his thoughts on a variety of topics including entrepreneurialism, arts, business, and the future of the world.

Bebekler değişir, Uni Baby yetişir!

Ailelerin bebek bakımında güvenilir yol arkadaşı Uni Baby, Türkiye’de bir ilki gerçekleştirerek ürün içeriğini bebeklerin gelişim evrelerine göre yeniledi.

Bebeklerin hızlı değişim ve gelişimin olduğu özellikle ilk iki yılını 0-6 ay, 6-12 ay, 12-24 ay ve 24 ay ve üzeri olmak üzere dört evreye ayıran Uni Baby, ürün gamını ambalajları ve içerikleriyle bebeğin bu evrelerdeki değişen ihtiyaçlarına göre yeniden geliştirdi.

Uni Baby, Etko-COSMOS Natural sertifikası aldı

Uni Baby, bu gelişmeyle beraber bir dizi yeniliğe de imza attı. Uni Baby’nin yenilediği, yüzde 100 bitkisel kaynaklı lifler ve organik pamuktan oluşan Uni Baby Yenidoğan Islak Pamuk Mendil’in içeriğinin doğallığı, dünya çapında geçerli bağımsız sertifikasyon kuruluşu COSMOS tarafından onaylandı. Uni Baby, böylece Etko-COSMOS Natural sertifikasına sahip Türkiye’deki ilk ve tek ıslak mendil markası oldu.

Uni Baby, 6-12 ay arasındaki bebeklerin, katı gıdaya geçişle birlikte hassaslaşan ve pişiğe yatkın hale gelen bez bölgeleri için de Türkiye’nin tek prebiyotikli ıslak mendili “Hassas Dokunuş”u geliştirdi. Tüm ürün portföyünü gelişim evrelerine göre özelleştiren marka, ıslak mendillerinin yanı sıra şampuan ve bebek deterjanlarında da yeniliğe gitti.

Babies change, Uni Baby keeps up!

The reliable friend of families in baby care, Uni Baby realized a first in Turkey and renewed its product content in accordance with the developmental phases of babies.

Dividing the first two years of babies, when rapid change and development takes place, into four phases of 0-6 months, 6-12 months, 12-24 months and 24 months and above, Uni Baby re-developed its product line, in terms of both packaging and content, according to the changing needs of babies going through these phases.

Uni Baby received Etko-COSMOS Natural certification

Along with this development, Uni Baby also launched a series of innovations. The natural content of Uni Baby Newborn Wet Wipes, renewed by Uni Baby to contain 100 percent plant fibers and organic cotton, was certified by the international and independent association COSMOS. Uni Baby thus became Turkey’s first and only wet wipe brand with Etko-COSMOS Natural certification.

Uni Baby developed Turkey’s first probiotic powered wet wipes “Sensitive Touch” for the babies’ diaper areas that become more sensitive and prone to rashes with the transition to solid food between 6-12 months.Customizing its entire product range according to developmental stages, the brand has also launched innovations in shampoo and washing powder for babies.

Solo, Türkiye’de bir ilki hayata geçirdi.

Tüketicinin ekonomik fiyata yüksek performans beklentisine cevap veren Solo, tuvalet kâğıdını yüzde 35 daha kalın hale getiren bir teknoloji yatırımı gerçekleştirdi.

“Hem kaliteli hem hesaplı” sloganı ile kullanıcıların zihninde yer eden Solo, tüketicilerinin temizlik kâğıdı kategorisine yönelik bakış açısını, ürünlerde aradıkları özellikleri ve değişen tercihlerini en iyi şekilde anlayarak ürün geliştirme yönünde adımlar attı. “Az yaprakla çok iş” söyleminden yola çıkarak fonksiyonel faydaya odaklanan Solo, tüketicinin ekonomik fiyata yüksek performans beklentisi doğrultusunda, yumuşaklık ve kalınlığı bir arada sunan global bir teknolojinin Türkiye’de ilk kez yatırımını gerçekleştirdi.

Türkiye’de ilk ve tek olan “Güçlendirilmiş Doku Teknolojisi”, Solo Tuvalet Kâğıdı’nın dokusunun içerisinde bulunan liflerin birbirine çok daha kuvvetli bir şekilde tutunmasını ve daha kalın bir ürün üretilmesini sağlıyor. Solo, kâğıt havluda da aynı adımları izledi ve tüketicileriyle yaptığı görüşmeler sonucunda en çok önemsenen iki özelliğin “emicilik” ve “dayanıklılık” olduğunu gördü. Bu kapsamda yaptığı geliştirme ile Solo, tuvalet kâğıdını yüzde 35 daha kalın hale getirdi.

Solo achieves a breakthrough in Turkey.

Responding to the customers’ expectations for high performance at affordable prices, Solo invested in a technological solution that makes toilet paper 35 percent thicker.

Having become memorable for the users with the slogan “Top quality at a good price”, Solo demonstrated a deep understanding of the customers’ perspective on the tissue paper category, the attributes they look for in products and their changing preferences by taking appropriate steps in the direction of product development. Inspired by the dictum “Less paper more work”, Solo focused on the concept of functional advantage to meet the customers’ expectations for high performance at affordable prices, and became the first in Turkey to invest in a global technology that offers softness and thickness in one package.

Implemented for the first time in Turkey and with no other alternatives in the market, the “Strong Fiber Technology” allows the fibers in the texture of Solo Toilet Paper to be held together with stronger bonds, resulting in a thicker product.Developing its product accordingly, Solo made its toilet paper 35 percent thicker.

“Eczacıbaşı Yılın Genç Grafik Tasarımcısı Ödülü” Seda Yüksel’in oldu.

Grafik Tasarımcılar Meslek Kuruluşu’nun (GMK) gerçekleştirdiği ve Dr. Nejat F. Eczacıbaşı Vakfı’nın sponsorları arasında yer aldığı 40. Grafik Tasarım Sergisi, 12 Ekim-8 Kasım 2021 tarihlerinde MSGSÜ Tophane-i Âmire Kültür ve Sanat Merkezi’nde düzenlendi. Türkiye’de grafik tasarım için bellek niteliği taşıyan sergide, öğrenci projeleri dahil 24 kategoride 222 grafik tasarımcı, 563 tasarımla yer aldı.

GMK YouTube kanalı üzerinden özel bir yayınla gerçekleşen sergi ödül töreninde ise pek çok özel ödül sahibini buldu. Eczacıbaşı Holding Kurumsal İletişim Direktörü ve Dr. Nejat F. Eczacıbaşı Vakfı Genel Sekreteri İlkay Akalın'ın takdimiyle, bu yıl “Eczacıbaşı Yılın Genç Grafik Tasarımcısı Ödülü” Seda Yüksel'in oldu.

2018’de Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Grafik Tasarım Bölümü lisans programını tamamlayan ve şu anda Monroe Creative Studio’da üretmeye devam eden tasarımcı, ödül töreni ardından Eczacıbaşı amblemini “Sağlıklı bir gelecek” bakış açısıyla yaratıcı bir şekilde yorumladı. Seda Yüksel, yorumunda oluşturduğu kaligrafik görüntü için 80 yıllık geçmişi; renk dünyasında ise teknolojik dönüşümün getirilerine açık, sağlıklı, genç ve dinamik bir geleceği referans aldığını belirtti.

Seda Yüksel wins the 2021 Eczacıbaşı Young Graphic Designer of the Year Award

The 40th Graphic Design Exhibition organized by the Graphic Designers Association (GMK), which the Dr. Nejat F. Eczacıbaşı Foundation co-sponsors, was held at the MSGSU Tophane-i Âmire Culture and Art Center between October 12 and November 8, 2021. This year's exhibition featured 563 designs by 222 professional graphic designers and students in 24 categories. Seda Yüksel was the winner of the 2021 Eczacıbaşı Young Graphic Designer of the Year Award, presented annually to a highly talented graphic designer no older than 30 years.

Seda Yüksel's achievement was announced by İlkay Akalın, Secretary General of the Dr. Nejat F. Eczacıbaşı Foundation and Director of Corporate Communications at Eczacıbaşı Holding, at an award ceremony broadcast live on the GMK YouTube channel.

A 2018 graduate of the Mimar Sinan Fine Arts University Graphic Design Department now employed at Monroe Creative Studio, Yüksel interpreted the Eczacıbaşı emblem from the perspective of "a healthy future" using colors and a calligraphic image to depict both 80 years of history and a healthy, young and dynamic future open to the benefits of technological transformation.

Seda Yüksel’in Eczacıbaşı amblemini “Sağlıklı bir gelecek” bakış açısıyla yaratıcı bir şekilde yorumladığı çalışma.

The work in which Seda Yüksel creatively interprets the Eczacıbaşı emblem from the perspective of "a healthy future".