DİJİTALİZ
Öncü projelerle güçlenen bir dijital dönüşüm yolculuğu
2021 Dijitaliz Buluşması ve Ödülleri
A journey of digital transformation empowered by trailblazing projects
2021 Dijitaliz Summit and Awards
Dijital dönüşümü iş stratejilerinin odak noktalarından biri olarak konumlayan Eczacıbaşı Topluluğu, dijital dönüşüm vizyonunu “dijital teknolojileri ve veriyi tüm iş süreçlerinde içselleştirerek içinde bulunulan iş alanlarının geleceğini şekillendirmek” olarak tanımlıyor. Bunu yaparken müşterilere değer katmanın yanı sıra verimlilikte de artış hedefleniyor.
Topluluğun dijital yol haritası ise iki yaklaşım üzerinden inşa edildi. Bir taraftan, “bugünden yarına” bakış açısıyla bugünün problemlerine dijital çözümler geliştirmek üzerine çalışmalar yapılırken; diğer taraftan “yarından bugüne” bakış açısıyla, içinde bulunulan sektörlerin gelecekte nasıl dönüşeceği ve buna ayak uydurmak için bugünden neleri değiştirmek gerektiğine odaklanılarak yol haritası belirlendi.
Topluluğun başarılı dijital projelerine ödül
Eczacıbaşı Topluluğu’nda dijital dönüşüm çalışmalarının, farklı iş kollarında geliştirilen projelerle güçlendirilmesi hedefleniyor. Bu kapsamda, Topluluğun kuruluş ve markalarını dijital dönüşüme teşvik etmek ve başarılı dijital projeleri ödüllendirmek amacıyla düzenlenen Dijitaliz Buluşması ve Ödülleri’nin bu yıl dördüncüsü yapıldı. “İlhamımız hayat” teması çerçevesinde planlanan etkinlik 26 Kasım’da tüm Topluluğa açık şekilde, hibrit olarak gerçekleştirildi.
Dijitaliz 2021, Topluluğun dijital dönüşümünün odak alanları olan “müşteri odaklılık”, “veriden değer yaratmak”, “kültürel dönüşüm” ve “geleceğin iş modelleri” konularında sektörün önde gelen isimlerine ev sahipliği yaptı. Buluşma kapsamında gerçekleştirilen panellerde, bilgilendirici ve ilham verici konuşmalar yer aldı. Törenin finalinde, Topluluğun başarılı dijital projeleri, uygulamaları ve süreçleri ödüllendirildi.
Placing digital transformation at the focal point of its business strategies, the Eczacıbaşı Group defines its vision of digital transformation as the act of ‘shaping the future of relevant business areas by internalizing digital technologies and data in all business processes’ with the aim to create value for the customers and increase efficiency. The creation of the Group’s digital roadmap was based on two approaches. While the perspective stretching “from today to tomorrow” guided the development of digital solutions for problems of the day; the reverse perspective “from tomorrow to today” was focused on the future transformation of the relevant sectors and the changes to be made today in order to align with that transformation.
Rewarding the Group’s thriving digital projects
One of the goals of Eczacıbaşı Group is to reinforce the digital transformation efforts with projects that have been developed in various different lines of business. In that context, the fourth edition of the Dijitaliz Meeting and Awards was held this year with the aim to encourage the Group’s organizations and brands in the direction of digital transformation and reward the successful digital projects. Planned around the theme “Inspired by life”, the event took place on November 26 in a hybrid form that was open to the entire Group.
Dijitaliz 2021 hosted the sector’s leading names on the subjects of “customer centeredness”, “creating value from data”, “cultural transformation” and “business models of the future” which are the focus areas of the Group’s digital transformation. The events program included panel discussions that featured informative and inspiring talks. At the finale, the Group’s thriving digital projects, implementations and processes were rewarded.
“Dijital projelerde görev alan her takım arkadaşımızın emeği dönüşüm yolculuğumuzun başarısı için son derece değerli. Şimdi bu katkıyı daha fazla kuruluşla, daha fazla çalışanın dâhil olmasıyla, öz ama daha etkili projeler hayata geçirerek artıracağımız bir döneme giriyoruz.”
ESRA ECZACIBAŞI COŞKUN
Eczacıbaşı Topluluğu Dijital Dönüşüm Koordinatörü
Dijitaliz 2021’in açılış konuşmasını yapan Esra Eczacıbaşı Coşkun, günümüzde başarılı olan kuruluşların ortak paydasının başarılı bir dijital dönüşüm yolculuğu olduğunu vurguladı. Dijitalin değerini zamanında anlayan, dijital çözümleri özümseyen ve hızlı değişime ayak uydurabilen kurumların yeni dünyanın parçası olacağını belirten Esra Eczacıbaşı Coşkun, bu kurumların hedeflerini geleceğe taşıyabileceğini ifade etti.
Dijitaliz 2021 buluşmasının hedefinin Topluluğun geleceğini hayal etmek olduğunu belirten Esra Eczacıbaşı Coşkun, “Dönüşüm bazen zorlu yollara girmeyi, denemeyi, yanılmayı gerektiriyor. Hepimiz hata yapıyoruz. Önemli olan bu hatalardan öğrenmemiz ve denemekten-yanılmaktan asla çekinmememiz.” dedi.
Esra Eczacıbaşı Coşkun, başarıları kutlamanın değerli olduğuna değinerek, sözlerine şöyle devam etti: “Bugün de hayata geçmiş başarılı projeler Dijitaliz Ödülleri’nde yarışacak. Projelerde görev alan her takım arkadaşımızın emeği dönüşüm yolculuğumuzun başarısı için son derece değerli. Şimdi bu katkıyı daha fazla kuruluşla, daha fazla çalışanın dâhil olmasıyla, öz ama daha etkili projeler hayata geçirerek artıracağımız bir döneme giriyoruz. Bu nedenle, tüm Eczacıbaşılıları bireysel ve kurumsal dönüşüm yolculuğumuzda harekete geçmeye davet ediyorum.”
“The hard labor of each team member working on the digital projects is extremely valuable for the success of our transformation journey. Now we are entering a phase in which we will be increasing this contribution with the participation of more organizations and employees engaged in actualizing quintessential but even more effective projects.”
ESRA ECZACIBAŞI COŞKUN
Eczacıbaşı Group Digital Transformation Coordinator
In her keynote address at Dijitaliz 2021, Esra Eczacıbaşı Coşkun stressed that the common denominator of all successful organizations of our day is having embarked on a successful journey of digital transformation. Stating that those organizations that are not delayed in their appreciation of the digital and are able to internalize digital solutions while adapting to the rapid pace of change will become a part of the new world, not only accomplishing their goals but setting new ones for the future.
Summed up the main objective of Dijitaliz 2021 as an exercise on imagining the future of the Group, Esra Eczacıbaşı Coşkun said: “Transformation may sometimes require taking the hard road, trying many times and failing many times. We all make mistakes. What matters is that we learn from those mistakes and never abstain from trying and failing.”
Esra Eczacıbaşı Coşkun also touched on the value of celebrating accomplishments and added: “Today, successful projects, which have already been actualized, will be competing for the Dijitaliz Awards. The hard labor of each team member working on the digital projects is extremely valuable for the success of our transformation journey. Now we are entering a phase in which we will be increasing this contribution with the participation of more organizations and employees engaged in actualizing quintessential but even more effective projects. So I invite all members of the Eczacıbaşı Group to take action in our journey of individual and corporate transformation.”
“Teknolojinin, verinin ve yeni iş yapış şekillerinin iş yaşamınızın doğal parçası haline gelmesi, Topluluğumuzu geleceğe öncülüğünü sürdürerek taşımasını sağlayacak.”
BÜLENT ECZACIBAŞI
Eczacıbaşı Holding Yönetim Kurulu Başkanı
Dijitaliz 2021’de konuşan Bülent Eczacıbaşı, dijital dönüşümün sadece iç süreçlerde verimlilik sağlamadığını, aynı zamanda ürün ve hizmetlerimizi tercih eden tüketicilerin değişen tercih ve taleplerini anlamayı da kolaylaştırdığına dikkat çekerek, değer ve sonuç odaklı dönüşümün böylelikle mümkün olduğunu belirtti. Küresel koronavirüs salgınının, dijital dönüşüme ve yeni teknolojilere uyum sağlayamayanların yok olmaya mahkûm olduklarını bir kez daha kanıtladığını ifade eden Bülent Eczacıbaşı, “Bu nedenle, geleceğe kendimizi hazırlarken, karşı karşıya olduğumuz riskler kadar fırsatları da titizlikle düşünmemiz ve değerlendirmemiz gerektiğine inanıyorum. Çünkü, teknolojiyi fırsata çevirmek, tüm organizasyonu dijital çağın gerektirdiği yetkinliklerle şekillendirmekten geçiyor.” diye konuştu.
Teknolojiyi içselleştirmenin yolunun merak etmekten geçtiğini söyleyen Bülent Eczacıbaşı, “Başarılı uygulamaları merak etmeli, tüketici beklentilerini ve yorumlarını merak etmeli, geleceği merak etmeli, teknolojiyi merak etmeli ve dijitali iş stratejilerimizin odağında konumlandırmalıyız.” dedi.
Eczacıbaşı Topluluğu’nun bu alandaki iyi örneklerinin sayısının arttığını belirten Bülent Eczacıbaşı, Esra Eczacıbaşı Coşkun’un IDC tarafından “Yılın Dijital Dönüşüm Lideri” seçilmesinin de dijital dönüşüm ile yakalanan ivmenin bir göstergesi olduğunu aktardı. Bülent Eczacıbaşı konuşmasında, Dijitaliz 2021 Ödülleri’nde yarışan projelerde emeği geçen herkesi tebrik etti.
“Technology, data and new work models becoming a natural part of our lives will transport our Group to the future while sustaining its leadership position.”
BÜLENT ECZACIBAŞI
Eczacıbaşı Holding Chairperson
In his speech at Dijitaliz 2021, Bülent Eczacıbaşı pointed out that the digital transformation not only provided efficiency in internal processes, but also made it easier to understand the changing preferences and demands of the consumers who choose our products and services. In this way, he added, a transformation process focused on value and results becomes possible. Stating that the global coronavirus pandemic has once again proven that those who cannot adapt to the digital transformation and new technologies are destined to fade away, Bülent Eczacıbaşı added: “Therefore, as we prepare for the future, I believe that we need to carefully consider and evaluate the opportunities as well as the risks we are facing. Because the way to turn technology into opportunity is through furnishing the entire organization with competencies required by the digital age.”
Bülent Eczacıbaşı then added that curiosity was the primary motivation for the internalization of technology. “We must be curious about successful practices, customers’ expectations and opinions, the future, technology and we must put the digital in the very center of our business strategies.”
Drawing attention to the growing number of good examples put forth by the Eczacıbaşı Group in this area, Bülent Eczacıbaşı commented that Esra Eczacıbaşı Coşkun being chosen as the “Digital Transformation Leader of the Year” by IDC was an indicator of the momentum caught with digital transformation. In his speech, Bülent Eczacıbaşı congratulated everyone who contributed their hard work to the projects competing for the Dijitaliz 2021 Awards.
Uluslararası düzeyde başarı kazanan dijital dönüşüm hikâyeleri
Digital transformation stories that have won international acclaim
Dijitaliz 2021’de, dijital dönüşümleri ile küresel çapta ses getiren kuruluşların yöneticileri konuşmacı olarak yer aldı. TikTok Global Pazarlama Direktörü Sera Ünlü, TikTok’un kullanıcısını merkeze alan yaklaşımını; Inter IKEA Sytems B.V. CDO’su Fredrik Axén, IKEA’nın rakiplerine meydan okuyan çoklu-kanal dönüşümünü; Getir’in kurucusu Nazım Salur ise Getir’in hızlı, çevik ve veri odaklı büyüme yolculuğunu anlattı.
Dijitaliz 2021’s repertoire of speakers featured the executive directors of organizations that have won global acclaim with the extent of their digital transformation. TikTok Global Marketing Director Sera Ünlü talked about TikTok’s user-centered approach; Inter IKEA Systems B.V. CDO Fredrik Axén explained IKEA’s multi-channel transformation, a move that proved very challenging for the company’s rivals, and Getir’s founder Nazım Salur related Getir’s fast, agile and data-focused growth journey.
SERA ÜNLÜ
TikTok Global Pazarlama Direktörü / Global Marketing Director at TikTok
“Z kuşağı dünyadaki güç dinamiğini yeniden şekillendiriyor. Markalar için popüler kültürde o an neyin önemli olduğuna karar veriyorlar. Z kuşağı, amaç odaklı, samimi markaları destekliyor.”
“The Z generation is re-shaping the power dynamics in the world. They decide what is important in terms of brands at a given moment in popular culture. The Z generation supports target-oriented and earnest brands.”
Dijitaliz 2021’e konuk olan Sera Ünlü, Eczacıbaşı CIO’su Gürkan Papila’nın sorularını yanıtladı.
Günümüzde tüketicilerin sosyal açıdan daha bilinçli olduğunu ve bu yüzden birçok markanın artık daha farklı göründüğünü söyleyen Sera Ünlü, tüketicilerin hem seslerini hem harcama güçlerini kendi değerleriyle uyuşan markaları desteklemek için kullandığını vurguladı.
Ünlü bu kapsamda markalara önerilerini şöyle dile getirdi: “Bunlardan birincisi, hikâyenizi gerçekçi bir şekilde anlatın. İkincisi, topluluğunuzu oluşturun. Amacınızı TikTok’tan izleyicilerle paylaştıkça, topluluğunuzun büyüdüğünü göreceksiniz. Üçüncü tüyomuz, amacınızı başkalarıyla paylaşın. Amaç odaklı olmak demek, markanızın amacını tamamen sahiplenmesi ve bu alana yatırım yapması demek.”
En büyük önceliklerinin güven kazanmak olduğunu vurgulayan Sera Ünlü, bu nedenle, platformun güvenliğine daha çok yatırım yapmayı hedeflediklerinin altını çizdi. Global bir şirket olup yerel düşünme amaçlarına da değinen Ünlü, “Bizi farklı kültürlere açan kullanıcılarımızla daha çok buluşmak istiyoruz. Bizim için platformumuzun özgünlüğü çok önemli. Bunların yanı sıra e-ticaret alanımız büyüyor. KOBİ’lerin platformumuzda büyüdüğünü gördükçe onları daha da başarılı yapacak araçlara ağırlıklı yatırım yapıyoruz. Son olarak, daha küçük ekranların yanı sıra oturma odalarına da girmek istiyoruz. Lansmanını yaptığımız TikTok TV bunun bir örneği.” dedi.
A guest speaker at Dijitaliz 2021, Sera Ünlü was interviewed by Eczacıbaşı Group’s CIO Gürkan Papila.
According to Sera Ünlü, consumers today are much better-informed socially and therefore a great number of brands have changed the way they look. Ünlü added that consumers are now using both their voices and their spending power to support the brands that align with their values.
In this context, Ünlü had some advice to share with the brands: “First of all, tell your story in a realistic way. Next, form your community. As you continue to share your goal with your audience, you’ll see your community grow. Thirdly, share your goal with others. Being target-oriented means that your brand fully embraces its target and invests in that area.”
Sera Ünlü stressed that winning trust was their greatest priority and therefore they intended to invest more in the security of the platform. Also mentioning that they are a global company aspiring to think locally, Ünlü explained: “We want to have more contact with our users who introduce us to different cultures. The originality of our platform is very important for us. Furthermore, our e-commerce activity is expanding. As we see the growth of SMEs in our platform, we invest predominantly in tools that will ensure their success. Finally, we also want to enter living rooms as well as smaller screens. Our launching of TikTok TV is an example of this effort.”
FREDRIK AXÉN
Inter IKEA Sytems B.V. CIO’su / Inter IKEA Systems B.V. CIO
“Bizim dijital yolculuğumuz da Eczacıbaşı Topluluğu’nun yolculuğuna benziyor aslında. Biz de yaklaşık aynı dönemlerde dijital adımlarımızı yoğunlaştırdık. İnsanları, veriyi ve teknolojiyi bir araya getirmeyi hedefledik. Çoklu kanal dönüşümünü başlattık.”
“Our digital journey is actually similar to that of Eczacıbaşı Group. We have also intensified our digitalization efforts more or less in the same period. Our aim was to unite people, data and technology. So we initiated the multi-channel transformation.”
Moderatörlüğünü Eczacıbaşı Yapı Gereçleri Pazarlama Direktörü Yavuz Feyzioğlu’nun yaptığı oturuma katılan Fredrik Axén, IKEA’nın dijitalleşme deneyimlerini dinleyicilerle paylaştı.
IKEA olarak küresel düzeyde satış gerçekleştirdiklerini ve maliyet fayda açısından gayet iyi durumda olduklarını ifade eden Fredrik Axén, ancak son on yıla bakıldığında müşterinin daha fazla beklentisi olduğunu gördüklerini, bu yüzden onlarla hangi formatta bir araya gelineceğinin son derece önemli olduğunu söyledi. Bu durumun, düşünce biçimlerini değiştirdiğini kaydeden Axén, bu süreçte de müşterilerin taleplerinin kendileri için yönlendirici olduğuna değindi. Axén; insanları, veriyi ve teknolojiyi bir araya getirmeyi hedeflediklerini ve böylelikle çoklu kanal dönüşümünü başlattıklarını aktardı.
IKEA’nın dijital yolculuğunun da Eczacıbaşı Topluluğu’nun yolculuğuna benzediğini vurgulayan Fredrik Axén, “Biz de yaklaşık aynı dönemlerde dijital adımlarımızı yoğunlaştırdık. Aynı zamanda şunu fark ettik; dijital alanda danışmanlara çok bağlıydık. Bu nedenle, şirket içi dijital yetkinlikler geliştirerek çok daha hızlı olmayı hedefledik. Kendimizi dijital işveren olarak konumlandırmaya çalıştık. Şu anda dijital alanda 8-9 bin kişi çalışıyor ama hâlâ yeterli değil. Mümkün olduğu kadar bu alana yatırım yapmaya çalışıyoruz. Geçmişte müşteriyle buluşmayı ‘fiziksel ve dijital’ olarak ayırırdık. Bu gerçekçi değildi. Çünkü müşterilerin yüzde 90’ından fazlası mağazalara gitmeden önce dijital etkileşime geçiyor. Bu iki etkileşimi tek bir, kesintisiz müşteri yolculuğuna taşımayı hedefliyoruz.” dedi.
Aynı yolculuğu paylaştıkları diğer küresel şirketlerle zaman zaman bir araya geldiklerini ifade eden Axén, kendilerinin bu konuda hâlâ istedikleri konumda olmadıklarını, ancak henüz kimsenin bu aşamada olmadığını belirtti.
Participating in the session moderated by the Eczacıbaşı Building Products Marketing Director Yavuz Feyzioğlu, Fredrik Axén shared with the audience IKEA’s experiences in digitalization.
Touching on the global scale of IKEA’s sales operations, Fredrik Axén explained that the company was doing very well in terms of cost-benefit ratios. However, in retrospect of the last decade, they have been observing a gradual rise in customers’ expectations. In view of this analysis, the company decided to carefully consider what format they would choose to come together with the customers. Axén noted that this situation led to a change in their mindset, and they let the customers’ demands steer the path in this process. Their aim was to unite people, data and technology and thus initiated the multi-channel transformation.
Drawing attention to the similarity between the digital journeys of IKEA and the Eczacıbaşı Group, Fredrik Axén commented: “We have also intensified our digitalization efforts more or less in the same period. We have also noticed this; we were too dependent on external consultants in the digital area. So we worked on developing inhouse digital competencies and aimed to increase the speed of our operations. We tried to position ourselves as a digital employer. Currently, we have about 8 to 9 thousand employees in the digital area but still it’s not enough. We are trying to invest in this area as much as possible. In the past we used to categorize the channels through which we could meet the customers as ‘physical” and ‘digital”. This was not a realistic approach. Because over 90 percent of our customers interact digitally without going to the stores. So, we are aiming to translate these two means of interaction into a single uninterrupted journey for the customer.”
Axén expressed that they convened on occasion with other companies sharing the same journey, but they didn’t feel they were at a level they would have liked to be as far such efforts were concerned, and in fact nobody else was either.
NAZIM SALUR
Getir Kurucusu / Getir Founder
“E-ticaretteki süper hızlı kategoriyi biz oluşturduk, bunu bir Türk şirketi yaptı, İstanbul’dan çıktık. Herhangi bir başarı çıtamız yok, çıtamızın nereye kadar gideceğini hep birlikte merak ediyoruz.”
“It is us who created the super-fast category in e-commerce. A Turkish company achieved this; a company based in Istanbul. We haven’t set a success bar; we are all just curious to see how much higher we can go.”
Türkiye’deki başarılarının ardından İngiltere, Hollanda, Almanya, Fransa, İspanya, İtalya, Portekiz ve ABD’de faaliyetlerine başlayan Getir’in kurucusu Nazım Salur, Eczacıbaşı Topluluğu Dijital Dönüşüm Koordinatörü Esra Eczacıbaşı Coşkun’un konuğu oldu.
Dijitaliz 2021 buluşmasında bir konuşma yapan Nazım Salur, çocukluğunda ve gençliğinde sık sık duyduğu “Adamlar yapmış!” ifadesinin kendisi için bir çıkış noktası olduğunu anlattı. Yetişkinliği öncesinde sık sık “Kim bu adamlar?” diye kendine sorduğunu söyleyen Salur, Getir’in aslında “Adamlar yapmış abi!” inancına bir itiraz olduğunu söyledi. Getir’in, o adamların yapmadığının yapılmış hali olduğunu belirten Salur, “Şu anda dünyada 30’un üzerinde şirket bizi klonladı. E-ticaretteki süper hızlı kategoriyi biz oluşturduk, bunu bir Türk şirketi yaptı, İstanbul’dan çıktık. En kalabalık cadde ekranlarımızdı, biz de dükkânı oraya açtık! Ve herhangi bir başarı çıtamız yok, çıtamızın nereye kadar gideceğini hep birlikte merak ediyoruz.” dedi.
Kendileri için hızın çok önemli olduğuna da değinen Salur, kararlarını çok hızlı almak zorunda olduklarını ve dolayısıyla arada en iyi kararı verememenin de söz konusu olabildiğini aktardı. Bir şirketin değerlendirmeler yaparak üç ayda verebileceği kararı, kendilerinin bir saatin ertesinde alabildiklerini söyleyen Salur, “Bunun riskleri var elbet. Bu işlerin arasında birkaçı başarısız olabilir ama büyük kısmını hayata geçirmiş oluyoruz.” diye konuştu.
Konuşmasında, var olan işi iyi yapabilmenin bir start-up için yeterli olmadığından bahseden Salur, “Çünkü start-up, daha evvel olmayanı düşünmeyi gerektiriyor. Doğu toplumlarında ‘Sükût altındır’, ama bizde değil. Konuşmazsan, yanlış da yapamazsın. Hata yapmaktan korkmayan insan istiyoruz. Bundan yedi sene evvel, büyük zincirlerden birinde 25 yaşında bir genç parmak kaldırıp Getir fikrini ortaya atsaydı, muhtemelen ‘Olmaz ki!’ derlerdi. Orada öğrenilmiş şeyler var çünkü. Halbuki eski köye yeni adet getirmen lazım ki ülke gelişsin.” dedi.
Müşterisini dijital olarak takip eden her organizasyonda çok veri olduğunu belirten Nazım Salur, veriyi toplamanın yanı sıra bu verilerin doğru değerlendirip işlemenin de önemli olduğunu kaydetti. Müşterinin bir sonraki adımının tahmin edilmesi ve ona göre hareket edilmesinin gerekliliğine de değinen Salur, “Çok önemli olmakla birlikte yine de veriyi abartmamak gerek. İnsan unsurunu hiçbir zaman unutmamalıyız. Veri size insanların istediklerini söyler, oysa geleceği hayal etmeliyiz.” dedi.
Following his accomplishments in Turkey, Getir’s founder Nazım Salur expanded his operations to the UK, Netherlands, Germany, France, Spain, Italy, Portugal and the USA. He shared his views and insight in an interview with the Eczacıbaşı Group’s Digital Transformation Coordinator Esra Eczacıbaşı Coşkun.
Speaking at Dijitaliz 2021, Nazım Salur talked about how the popular phrase of his days of youth “Those guys went ahead, and did it while we stood watching” became a departure point for him. Before hitting adulthood, he often found himself wondering “Who are these guys?”. Salur then explained that Getir was in fact a defiant stand against this popular conviction idealizing “those guys and their achievements”. For him, Salur is the embodiment of what those guys could not do: “At the moment, over 30 companies across the world have imitated us. It was us who created the super-fast category in e-commerce. A Turkish company achieved this; a company based in Istanbul. The busiest street was simply our screens so that’s where we opened shop! And we haven’t set ourselves a success bar, we are just all curious to see how far we can go.”
Salur also touched on the importance of speed for the company. The decision-making must be extremely quick which means that not all decisions may be the very best ones. To illustrate, Salur explained that a decision, which would be made after 3 months of evaluations in any other company, could be made in an hour in theirs. “Of course, there are risks involved. Among all those operations, some may fail but we are able to execute most of them with success.”
According to Salur, it is not enough for a start-up to do an existing job well. “Because a start-up means thinking of something that hasn’t existed before. In Eastern cultures, ‘Peace is gold’, but that doesn’t apply to us. If you don’t speak up, you can’t make mistakes. We want people who are not afraid to make mistakes. About seven years ago, if a 25-year-old youth in one of these great chain stores rose a hand and just threw out there the idea for Getir, people would have probably shrugged it off, because there would have been a closed mindset there. But in fact for the country to develop, the old dog has to learn new tricks.”
Nazım Salur further elucidated that every organization keeping digital track of its customers had an abundance of data, but the processing of this data should be at least as important as gathering it. According to Salur, anticipating the customer’s next step is of paramount importance for the appropriate action to follow suit. “Even though it is important, there is no need to glorify the data. We must never forget about the human factor. The data will tell you what people want now, but we must be imagining the future.”
Deneyim Konuşuyor
Experience Speaks
Eczacıbaşı Topluluğu için deneyim paylaştıkça gelişen ve geliştiren bir süreç. Dijitaliz 2021’de farklı iş kollarından çalışanlar başarılı iş deneyimlerini tüm Eczacıbaşılılara anlattı.
For the Eczacıbaşı Group, experience is a process that develops and helps people develop through the act of sharing. As part of Dijitaliz 2021, employees from different lines of business shared with everyone at Eczacıbaşı their success stories at work.
MELİKE ENLİ
Eczacıbaşı Tüketim Ürünleri Tedarik Zincirleri Yöneticisi
Eczacıbaşı Consumer Products Supply Chain Manager
Tüketim ürünlerinde Tedarik Zinciri Kontrol Kulesi projesinde bulunduğunu ve bunun ilk agile (çeviklik) deneyimi olduğunu anlatan Melike Enli, hem kendi hem de ekip arkadaşları için en başta çeviklik felsefesini anlamanın zor olduğunu söyledi. Zamanla, kısa sürede çok fazla iş başardıklarını fark ettiklerini ifade eden Enli, “İş arkadaşlarıma önerim, kendilerine şu soruyu sorsunlar: ‘Yaptığım işi nasıl kolaylaştırırım ve geliştiririm?’ Ayrıca, yeni çalışma metotlarını takip etsinler ve sıklıkla yeni projelerde yer almaya başlasınlar. Çünkü her çalışma yöntemi bizi çok farklı bir vizyona taşıyor.” dedi.
Working in Consumer Products as part of the Supply Chain Control Tower project, Melike Enli recounted that this was her first experience in agility and that both she and her friends found it hard at first to understand this philosophy. Nevertheless, as time went on, they managed to accomplish a lot in a short space of time. “My advice to my colleagues is to ask themselves this question: ‘How can I expedite and improve my work?’ I would also advise them to keep in step of new working methods and take part in new projects as often as possible. Because each working method introduces us to a very different vision.”
BALKI LEBLEBİCİOĞLU
Eczacıbaşı İlaç Pazarlama Dijital Pazarlama Uzmanı
Eczacıbaşı Pharmaceutical Digital Marketing Specialist
Özellikle pandemiyle birlikte değişen tüketici davranışlarını görmezden gelemediklerini söyleyen Balkı Leblebicioğlu, bu nedenle kendilerini online satış kanallarında da konumlandırmak istediklerini kaydetti. Sağlık denilince akla ilk Eczacıbaşı Topluluğu geldiği için rakiplerinden önce hareket ettiklerini ve Selfit sağlıklı yaşam markasının lansmanıyla birlikte online satış kanallarında yer aldıklarını aktaran Leblebicioğlu, “Dijital bir markayı hayata geçirmek, farklı bir deneyimdi. Bu deneyim, yani tüm süreçlerde dijitalleşmeyi sağlamak, öncelikle bir çalışan olarak benim dijitalleşmemi sağladı.” diye konuştu.
Balkı Leblebicioğlu explained that they could not ignore the changes taking place in consumer behaviors especially with the onset of the pandemic. This was what motivated them to position themselves in online sales channels. Since the name Eczacıbaşı is almost synonymous with the word “health”, they stayed ahead of their competitors and entered online sales channels with the launch of Selfit, the healthy lifestyle brand. “Creating a digital brand was a very different experience. This experience of facilitating digitalization through all processes enabled firstly me, as an employee, to become fully digitalized.”
VEDAT SARIGÖL
Eczacıbaşı Yapı Gereçleri Ürün Geliştirme Müdürü
Eczacıbaşı Building Products Product Development Manager
Eczacıbaşı Yapı Gereçleri Vitra Seramik Üretim Tesisleri’nde VitrA Qualitics projesini gerçekleştirdiklerini ifade eden Vedat Sarıgöl, bu projeyle, veriyi anlamlandırma çalışmalarını bir üst seviyeye taşımayı hedeflediklerini vurguladı. Üretimde olabilecek her alanda data toplamaya başladıklarını ve artık ellerinde dev bir veri olduğunu söyleyen Sarıgöl, bu verilerle sürekli analizler yaptıklarını belirtti. Topladıkları verilerin birbiri arasındaki ilişkileri sorgulayarak faydalı sonuçlar elde ettiklerini de aktaran Sarıgöl, tecrübeyle veriyi harmanlayarak çok güzel işlere imza atacaklarına inandıklarını söyledi.
Working on the Vitra Qualitics project at the Eczacıbaşı Building Products VitrA Ceramics Production Plant, Vedat Sarıgöl expressed that their objective in this project was to take their work on data interpretation to the next level. Sarıgöl shared that they now began to collect data in every possible area related to production. The ongoing analysis of collected data and the investigation into the correlations yield results that prove very beneficial to the work. Sarıgöl expressed his conviction that the blending of experience and data would lead to many more accomplishments and fine works in the future.
Bir musibet bin nasihattan iyidir!
“Hata yapmaktan korkmayın. Çünkü hata, aynı zamanda cesaretin de göstergesidir. Ancak yaptığınız hataları unutmamaya gayret edin.”
A good scare is worth more than good advice!
“Don’t be afraid to make mistakes. Because mistakes are also a sign of courage. Having said that, also try hard to never forget the mistakes you have made.”
Dijitaliz 2021 etkinliğinin en ilgi çekici panellerinden biri, “Bir musibet bin nasihatten iyidir!” oldu. Eczacıbaşı Topluluğu CEO’su Atalay Gümrah moderatörlüğündeki panelde; Eczacıbaşı Yapı Gereçleri CEO’su Özgen Özkan, Eczacıbaşı İlaç, Sınai ve Finansal Yatırımlar CEO’su Emin Fadıllıoğlu ve Eczacıbaşı Tüketim Ürünleri CEO’su Alp Günvaran, kariyer deneyimlerinden neler öğrendiklerini anlattılar.
Eczacıbaşı Topluluğu CEO’su Atalay Gümrah
Bütün girişimlerin bir merakla ve o merakın sorgulanmasıyla başladığını söyleyen Atalay Gümrah, birçok önemli değişimin yaşanmasında hataların da önemli rol oynadığına dikkat çekti. Asıl önemli olanın hem kendi hem de başkalarının hatalarından ders almak olduğunu vurgulayan Gümrah, “Bu noktada, dünya tarihinde yeri olan bazı önemli isimlerin sözlerini değerli buluyorum. Örneğin, Abraham Lincoln, ‘Hata yapmaktan korkan insan hiçbir şey yapamaz.’ demiş. Einstein ise bir hatayı iki kez tekrar etmeyen insanın en mükemmel insan olduğunu söylemiş. Bu derece başarılı isimler bile ne hatalar yaparak amaçlarına ulaşmışlar.” dedi.
Eczacıbaşı Tüketim Ürünleri CEO’su Alp Günvaran
İnsanların hata yapmaktan korkabildiğini belirten Alp Günvaran, dinleyicilere, kendisinin de hatalardan korktuğu dönemlerin olduğunu anlattı. Ancak hem kariyerinde hem özel hayatında, o hatayla yüzleşme cesareti olduğunda onun telafi edilebildiğini gördüğünü söyleyen Günvaran, hatayı düzeltme sürecinin insanı daha dayanıklı yaptığını ve edinilen tecrübenin de hayatta bambaşka kapılar açtığını vurguladı. Alp Günvaran, “Yeter ki o azme ve dirayete sahip olalım.” dedi.
Eczacıbaşı İlaç, Sınai ve Finansal Yatırımlar CEO’su Emin Fadıllıoğlu
Geçmiş iş yaşamının farklı dönemlerine ait deneyimlerini aktaran Emin Fadıllıoğlu, ilk dijital girişimlerinden örnekler verdi. Yaptıkları ilk hamlelerin sonucunda herhangi bir gelişme yaşanmadığı durumlarda hatalarını fark edip düzelttikten sonra değişimin başladığına dikkat çeken Fadıllıoğlu, o süreçte erken hatanın iyi bir seçenek olduğunu tecrübe ettiğini belirtti. Fadıllıoğlu, sözlerine şöyle devam etti: “Benim için önceleri her işin sonucu ya ‘0’ ya da ‘1’ idi. Ama zamanla bir hatanın ertesinde yolunuzu çok daha net görebildiğinizi anladım. ‘Bundan daha iyisi olmaz’ diyerek aldığım kararların yanlış olabileceğini gördüm. Önemli olan hatalarını fark etmek ve amacın için çalışmayı sürdürmek.”
Eczacıbaşı Yapı Gereçleri CEO’su Özgen Özkan
Tecrübenin yaşla geldiğini ve insanın yaş aldıkça hatalara karşı daha toleranslı olduğunu söyleyen Özgen Özkan, bu toleransı göstermek için zamanın geçmesinin beklenmemesi gerektiğini vurguladı. Kendisinin en çok hatayı bir işi ertelediğinde yaptığını fark ettiğini ve işi beklettikçe o işin çığa dönüştüğünü ifade eden Özkan, “Yapmaktan kaçınılan işin en başta çözülmesi gerektiğini düşünüyorum. İlk başta uğraşmaktan çekindiğiniz işleri ayıklayın. Tecrübelerimin bana öğrettiği en önemli şeylerden biri de konunun uzmanlarını dinlemek gerektiğiydi. İyi bir ürün seçici değilim. Yine de uzman arkadaşlarımın karşı çıkmasına rağmen ‘Bu ürün çok satar’ diye direttiğim oldu; nihayetinde o ürünler satmadı. Ama satıştaki arkadaşlarımı dinleseydim o hataları yapmayacaktım. O yüzden konunun uzmanlarının ne dediği mutlaka dikkate alınmalı.” diye konuştu.
One of the most interesting panel discussions of Dijitaliz 2021 was titled “A good scare is worth more than good advice.” Moderated by Eczacıbaşı Group CEO Atalay Gümrah, the panel speakers Eczacıbaşı Building Products CEO Özgen Özkan, Eczacıbaşı Pharmaceutical, Industrial and Financial Investments CEO Emin Fadıllıoğlu and Eczacıbaşı Consumer Products CEO Alp Günvaran shared some of the wisdom they have accumulated throughout their careers.
Eczacıbaşı Group CEO Atalay Gümrah
According to Atalay Gümrah, all initiatives are driven by curiosity and a seeking spirit; and mistakes are a big part of making great changes. Stressing that what’s important is to learn from the mistakes of not just oneself but also others, Gümrah said: “At this point, I would like to quote from some important historical figures. For example, Abraham Lincoln said: ‘The person who is incapable of making a mistake is incapable of anything’. Einstein said that a genius is someone who makes every mistake only once. Even such accomplished people have made all kinds of mistakes along the path of achieving their goals.”
Eczacıbaşı Consumer Products CEO Alp Günvaran
Commenting on how people could often be afraid of making mistakes, Alp Günvaran shared his own experience with such a state of mind. He revealed that both in his personal and professional life, whenever he had the courage to face up to his mistakes, he found that he was able to repair the damages. Günvaran explained how the process of trying to repair the mistake brought strength and resilience, and how the entire experience ultimately led to new opportunities and opened new doors. “Just as long as we have the right determination and tenacity”, he concluded.
Eczacıbaşı Pharmaceutical, Industrial and Financial Investments CEO Emin Fadıllıoğlu
Sharing his experiences from different periods of his professional life, Emin Fadıllıoğlu gave examples of his early initiatives in digital technology. He recounted that when the early attempts failed, he went back and corrected his mistakes and that was when the change truly began to happen. For Fadıllıoğlu, this was a time in which he learnt to appreciate the value of making mistakes. “Before then, I used to think that anything I did must result either in a ‘1’ or a ‘0’. But in time, I have come to understand that after making a mistake, one can see the path ahead much more clearly. I saw that some of the decisions I had been very sure about could actually end up being the wrong ones. What’s important is to be able to face your mistakes and still continue to work towards your goal.”
Eczacıbaşı Building Products CEO Özgen Özkan
Özgen Özkan shared that the byproduct of aging was experience and one became more tolerant towards mistakes as one got older. “Having said that,” added Özkan, “one doesn’t need to wait to show that kind of tolerance.” He revealed that he realized he made more mistakes when he procrastinated and the more he delayed a task the bigger it became. “I think that the task that is most dreaded must be handled first. Before anything else, pick those tasks that you would like to avoid and get them done. Another important lesson I learnt from experience is the necessity to get an expert opinion on matters. I am not good at selecting products. Even so, there have been times when I insisted on a product despite contrary expert opinion; and at the end of the day those products didn’t sell. If I had listened to my coworkers in the sales department, I wouldn’t have made those mistakes. So it is very important to always lend an ear to the experts.”
“En Cesur CEO” ödülü, Eczacıbaşı Yapı Gereçleri CEO’su Özgen Özkan’ın oldu.
Panel dinleyicilerinin verdiği oylarla, konuşmacılar arasından deneyimlerini en etkili ve güzel bir biçimde anlatan CEO’lar arasından “En Cesur CEO” ödülü için bir oylama yapıldı. Panelin bitiminde açıklanan oylamanın sonucunda, Özgen Özkan “En Cesur CEO” ödülünün sahibi oldu. Özkan, ödül için oy kullanan tüm Eczacıbaşılılara teşekkürlerini iletti.
The “Bravest CEO” award goes to Eczacıbaşı Building Products CEO Özgen Özkan
Having listened to all the speakers who shared their experiences most eloquently and effectively, the panel audience voted for the “Bravest CEO”. The results of the vote was announced at the end of the panel and the winner Özgen Özkan thanked all the Eczacıbaşı employees for their votes.
Dijitaliz Ödülleri sahiplerini buldu
Eczacıbaşı Topluluğu’nun dijital dönüşüm yolculuğunda, Topluluk bünyesinde birçok başarılı proje hayata geçirildi. Bu projeler kapsamlı bir şekilde değerlendirilerek, sekiz dijital dönüşüm projesi ödüllendirildi.
Dijitaliz Awards were announced
As part of Eczacıbaşı Group’s digital transformation journey, a great number of successful projects have been realized by the Group companies. After an extensive evaluation process, eight of these digital transformation projects were rewarded.
“Dijital dönüşüm sadece teknolojiyi kullanmak değil, bir bakış açısı yani kültür değişimi. Biz de bunun için 30 senedir uğraşıyoruz.”
FARUK ECZACIBAŞI
Eczacıbaşı Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı
Ödül töreninin açılış konuşmasını gerçekleştiren Faruk Eczacıbaşı, dijital çağın birçok değişim yarattığını ifade ederek, bu süreçte önemli olanın bu dönüşümü gerçekleştiren tarafta yer almayı becerebilmek olduğunu söyledi. Dijital dönüşümün sadece teknolojiyi kullanmak değil, bir bakış açısı yani kültür değişimi olduğunu belirten Faruk Eczacıbaşı, “Biz de bunun için 30 senedir uğraşıyoruz. Kültür değişimi ancak geniş zümrelerin ortak hareket etmesiyle mümkün. Yani içinde bulunduğumuz iş alanlarının geleceğini şekillendirmemiz; hepimizin teknolojiyi, veriyi, yeni iş yapış şekillerini içselleştirmemizden ve geleceğin gerektirdiği yetkinlikleri edinmemiz veya geliştirmemizden geçiyor.” dedi.
Projelerde görev alarak yenilikçi bakış açısıyla fikirleri gerçeğe dönüştüren herkese teşekkürlerini sunan Faruk Eczacıbaşı, katılan ve kazanan tüm proje sahiplerini kutladı.
“Digital transformation isn’t just about using technology, it is a new way of seeing things, a cultural transformation. We’ve been working towards it for the last 30 years.”
FARUK ECZACIBAŞI
Eczacıbaşı Holding Vice Chairperson
The keynote speaker of the award ceremony Faruk Eczacıbaşı touched on the plethora of changes effected by the digital age and commented that what was important in this age was to be on the side of those who made the transformation. According to Faruk Eczacıbaşı, digital transformation isn’t just about using technology but a way of seeing things, it is a cultural transformation. “We have been working towards it for the last 30 years”, he said. “A cultural transformation is only possible when large sections of society act in unison. In other words, only by internalizing the technology, data and new working models, and by acquiring or improving the competencies required by future developments, can we shape the future of our lines of business.”
In closing, Faruk Eczacıbaşı extended his appreciation to everyone who worked on the projects to help bring innovative ideas to life and congratulated all the participants and winners.
Dijitaliz 2021’de bu yıl sekiz kategoride 66 proje yer aldı. Müşterilere değer yaratan uygulamalar, hizmetler, iletişimler, operasyonel verimlilik projeleri, süreç iyileştirmeleri, veriden anlamlı iç görüler üreten işler, başarılı veya başarısız dene-öğren adımları, kültür değişimine hizmet eden girişimler ve hayata geçirilen dijital dönüşüm projeleri yarıştı.
Başvuran projeler, öncelikle, her kademeden katılımcının olduğu seviye bağımsız bir ön jüri değerlendirilmesine sunuldu. Ön jüri, sekiz kategori üzerinden, her kategoriden üç finalist belirledi. Finalist projeler, dışarıdan alanında uzman görüşlerinin de yer aldığı ana jüriye sunumlarını yaptılar ve kazanan sekiz dijital dönüşüm projesi belli oldu.
This year sixty-six projects competed for Dijitaliz 2021 awards in eight categories of digital customer experience, digital communication, digital operation, digital support function, digital product/service/business model, digital test and learn, digital data interpretation and change management.
The applicant projects first underwent a level-independent preliminary evaluation process. The preliminary judging panel chose three finalists per each of the eight categories. The finalist projects were presented to a main jury of internal and external experts who then selected eight winners.
En İyi Dijital Müşteri Deneyimi Kategorisi
Best Digital Customer Experience
Kazanan Proje / Winner
Eczacıbaşı Yapı Gereçleri - Müşteri Şikâyetleri Projesi / Eczacıbaşı Building Products - Integration of Consumer Complaints
Proje Ekibi / Project Team
Tolga Özar, Kıvanç İncelikli, Koray Öz, Taylan Sayın, Tuğba Bulut
Sosyal medya ve online müşteri şikâyetlerinin alındığı platformlar üzerinden gelen talep veya şikâyetlerin tek kanalda toplanıp hızlıca çözümlenerek müşterileri memnuniyetinin üst düzeyde sağlanmasının amaçlandığı proje için, proje ekibini temsilen Kıvanç İncelikli bir konuşma gerçekleştirdi. Kıvanç İncelikli, projeyle ilgili olarak, “Sosyal medya ve şikâyetvar platformlarını müşterilerimizle etkileşime gireceğimiz ve satış sonrası süreçlerimize de adapte edeceğimiz bir fırsat olarak gördük ve sistemlerimize entegre ettik. Bunun sonucunda hızımız arttı. Müşterilerimiz de bize pozitif geribildirim verdi.” diye konuştu.
This project aims for excellent levels of customer satisfaction through the integration of customer requests and complaints received through online platforms and social media sites in a single channel and thus expediting the process of response and resolution. Representing the project team, Kıvanç İncelikli spoke: “We saw the social media and complaint platforms as opportunities that could allow us to interact with our customers and could be adapted to our after-sales processes. So we integrated them into our systems. As a result, our speed of response and resolution has increased, and we received positive feedback from our customers.”
En İyi Dijital İletişim Kategorisi
Best Digital Communication
Kazanan Proje / Winner
Eczacıbaşı Tüketim Ürünleri - Okey Nirvana Lansmanı / Eczacıbaşı Consumer Products - Okey Nirvana Launch
Proje Ekibi / Project Team
Bilge Çiftçi, Ayşen Akalın, Burcu Vural, Zeynep Güner, Gülben Kaya, Ezgi Ergene, İlker Öztürk, Evrim Kayataş Sencer
Cinsel sağlık kategorisinde alışılagelmişin dışında kadını hedefleyen ve kadınları kategori kullanıcısı olmaya, çiftleri cinsellik konusunda ortak kararlar almaya yönlendiren iletişim projesinde, proje ekibini temsilen söz alan Zeynep Güner, “Eczacıbaşı Tüketim Ürünleri Grubu markaları içerisindeki Okey, sadece dijitalde yayın yapabildiğimiz bir marka. Bu yüzden böylesine büyük bir lansmanı hayata geçirmek bizim için oldukça zorluydu. Ancak biz yola tüketiciyi anlayarak çıktık. Ürettiğimiz datalarla hedefleme yaparak yolumuza devam edeceğiz.” dedi.
This communication project positions women as its target audience which is quite unprecedented in the category of sexual health. In the context of the project, while women are encouraged to become category users, couples are encouraged to make shared decisions regarding sexuality. Representing the project team, Zeynep Güner commented: “As a brand of the Eczacıbaşı Consumer Products Group, Okey is a brand which we can promote (broadcast or publish) only digitally. Consequently, it has been quite a challenge for us to build this major launch. Nevertheless, we tried to arrive at an understanding of our consumer, and we set forth. We will keep using our data for targeting purposes and continue on our way.”
En İyi Dijital Operasyon ve En İyi Dijital Veri Anlamlandırma Kategorileri
Best Digital Operation and Best Digital Data Interpretation
Kazanan Proje / Winner
Eczacıbaşı İlaç Pazarlama - Protein / Eczacıbaşı Pharmaceuticals Marketing - Protein
Proje Ekibi / Project Team
Taner Volkan Yılmaz, Recep Yılkıcı, Berkay Bozkuş
En İyi Dijital Operasyon ve En İyi Dijital Veri Anlamlandırma kategorilerinin her ikisinde de birinci seçilen Protein projesinde, veri analitikleri kullanımıyla tahmin doğruluğunun artırılması, müşteri memnuniyeti ve stok gün sayısı iyileştirmesinin sağlanmasına yönelik çalışmalar gerçekleştirildi. Projeyle birlikte, tedarik aşamasında karşılaşılan, tahmin doğruluğunda elde edilen oranların düşük olması konusuna odaklanılarak, veri analitiğinin etkin kullanımıyla bu oranda yüksek rakamlara ulaşıldı.
Winner of the first prize in the two categories of Best Digital Operation and Best Digital Data Interpretation, the project Protein integrates works on increasing estimation accuracy through data analytics and improving customer satisfaction and inventory days. Focusing on the issue of low estimation accuracy during the procurement stage, the project managed to improve these figures through effective use of data analytics.
En İyi Dijital Destek Fonksiyon Süreci Kategorisi
Best Digital Support Function
Kazanan Proje / Winner
Eczacıbaşı Yapı Gereçleri - Bootcamp / Eczacıbaşı Building Products - Bootcamp
Proje Ekibi / Project Team
Eda Taşpınar, Mehmet Tahir Çiftçi, Gamze Kuşçuoğlu, Gamze Şenkal, Erna Gökaslan
Yazılım ve veri bilimi konularında nitelikli insan kaynağı yetiştirmeyi ve süreci başarıyla tamamlayan adayları Banyo ve Topluluk içinde uygun rollere yerleştirmeyi hedefleyen Bootcamp projesi kapsamında ekip arkadaşları adına ödülü alan Gamze Kuşçuoğlu, yaptığı konuşmada şu ifadelere yer verdi: “Bu proje, nitelikli arkadaşlarımızı yetiştirip aramıza katabilmek için yaptığımız bir yetenek kazanımı projesiydi. 650 başvuru aldık. Yeni arkadaşlarımız, veri alanındaki eğitim sürecinin ardından gerçek datalar üzerinde çalıştılar. Eğitim sürecinin sonucunda birbirimizi çok daha iyi tanımış olduk. Markamıza, dijital odağımızla katkı sağladık.”
This project aims to uptrain qualified human resources in software and data sciences and assign the successful graduates to appropriate roles within Bathroom and the Group. Receiving the award on behalf of her teammates, Gamze Kuşçuoğlu said: “This was a talent acquisition project implemented for the purpose of training and recruiting some of our qualified associates. We had 650 applicants. Following training on data sciences, our new fellows worked on actual data. By the end of the training, we were all better acquainted with each other. We have contributed to our brand and our digital focus.”
En İyi Dijital Dene-Öğren Kategorisi
Best Digital Test and Learn
Kazanan Proje / Winner
Eczacıbaşı Tüketim Ürünleri - E-ticaret Koli Optimizasyon / Eczacıbaşı Consumer Products - E-com Pack Optimization
Proje Ekibi / Project Team
Didem Bodur, Elif Altunışık, Esra Diker, Burak Şendoğdu, Ekin Merdan, Kürşat Erdoğan, Pınar Bayer, İsmail Öztürk, Semi Kazdal, Cancu Aktaş Dinçel, Ezgi Paket
Optimal koli boyutlarını belirleyerek e-ticaret kargo ve ambalaj maliyetini düşürmeyi amaçlayan projede, proje ekibini temsilen söz alan Ekin Merdan, “Müşteri siparişlerimizde hem müşteriyi memnun edecek hem de minimum maliyetle gönderilecek uygun paket projesi yaptık. Bu algoritmayla birlikte, sahada ürünü paketleyen kişi hangi ürünü, hangi koliye koyacağı bilgisini edinebilecek. Kargo maliyetlerinde yüzde beş civarında bir iyileşme öngördük.” diye konuştu.
Aiming to reduce e-commerce cargo and packaging costs by defining optimal pack sizes, this project was represented at the award ceremony by Ekin Medan who said: “We created a packaging project to achieve both customer satisfaction and reduced packaging posts while fulfilling customer orders. With this algorithm, the person packing the product on site will receive information on which product to place in which package. We have estimated an improvement of five percent in cargo costs.”
En İyi Dijital Ürün Hizmet Kategorisi
Best Digital Product/Service/Business Model
Kazanan Proje / Winner
Eczacıbaşı Tüketim Ürünleri - B2B Partner Connect / Eczacıbaşı Consumer Products - B2B Partner Connect
Proje Ekibi / Project Team
Serpil Karadağ, Zehra Tekdamar, Emine Türkoğlu, Esra Diker, Burcu Hacıoğlu, İsmail Mercan, Çağla Erdinç, Pınar Bayer, Tuba Genç, Nurcan Ergin
Eczacıbaşı Tüketim Ürünleri müşterilerinin lojistik, finans, ticari pazarlama ve satış süreçlerine dair sorularına yanıt bulabileceği müşteri portali olan Partner Connect projesini anlatan Tuğba Genç, “Müşterilerimiz için özel bir platform kurduk. Müşterilerimizin hem finansal verisine ulaşacağı hem siparişini takip edebileceği hem de tüm ürünlerin görsel ve bilgilerine ulaşabileceği özel bir platform. Bu şekilde dört fonksiyonu birden sunan sektördeki tek platform olduk.” dedi.
Introducing the Partner Connect project as a customer portal where the customers Eczacıbaşı Consumer Products can have their questions about logistical, financial, commercial marketing and sales processes answered, Tuğba Genç said: “For our customers, we created a special platform where they can access their financial data, follow up on their orders and also reach product information and visuals. We are now the single platform across the entire sector, offering these four functions together.”
En İyi Değişim Yönetimi Kategorisi
Best Change Management
Kazanan Proje / Winner
Eczacıbaşı Yapı Gereçleri - VitrAmax / Eczacıbaşı Building Products - VitrAmax
Proje Ekibi / Project Team
Eczacıbaşı Yapı Gereçleri proje ekibi / Eczacıbaşı Building Products project team
Eczacıbaşı Yapı Gereçleri’nin kullandığı ERP sisteminde, hem teknolojik, hem süreçsel yenilikler sağlayan, operasyon, üretim, tedarik zinciri, finans, satış dâhil şirketin her departmanına dokunan bir SAP dönüşüm projesi olan VitrAmax için ödülü ekip arkadaşlarını temsilen Alp Güldür aldı. Alp Güldür, projeyle ilgili olarak şu ifadelere yer verdi: “Bu projeyi, 250’den fazla arkadaşımızla pandemi döneminde, yoğun çalışmalarımızla ortaya çıkardık. Hem teknolojik hem de süreçsel bir dönüşüm projesiydi. Eczacıbaşı Yapı Gereçleri olarak geleceği hayal ettik. Eskiden sadece webinar’larda gördüğümüz bulut sistemleri, data analizleri gibi teknolojileri artık kendimiz üretebiliyoruz.”
VitrAmax is an SAP transformation project that brings technological and processual innovations to the ERP system used by Eczacıbaşı Building Products and ultimately touches every department of the company including operations, production, supply chain, finance and sales. Receiving the reward on behalf of the entire team, Alp Güldür spoke: “We developed this project with the hard work of 250 associates during the pandemic. It was a transformation project both in the technological and processual sense. As the employees of Eczacıbaşı Building Products, we imagined the future. Production of technologies like cloud systems and data analyses, which we used to see only at webinars in the past, are now within our capability.”
Dijital dönüşüm gündemimizden kısa kısa…
News bites from our digital transformation agenda…